Sökning: "åsa olofsson"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden åsa olofsson.
1. Språkutveckling i förskolan : Utveckling och stimulering av flerspråkighet. En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle vilket har bidragit till en ökning av flerspråkiga barn i förskolan. Flerspråkighet får därmed en väsentlig roll i förskolan och utifrån styrdokumenten för förskolan har pedagogerna som uppdrag att stimulera och utveckla barns språk, såväl svenska som modersmål. LÄS MER
2. En kvalitativ studie om hur tingsrätten dömer i vårdnadsmål där en förälder är dömd för våldsbrott inom familjen.
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : I denna uppsats har vi studerat 12 tingsrättsdomar från åren 2017 - 2019, där tingsrätten avgjort frågan om vårdnad, boende och umgänge där den ena föräldern dömts för våldsbrott (bl.a. misshandel och olaga hot) mot den andre föräldern och/eller deras barn. Vi har studerat hur tingsrätten dömer utifrån föräldrabalken 6 kap. LÄS MER
3. Stöd efter en hjärtinfarkt : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Varje år insjuknar ett stort antal människor i en hjärtinfarkt. Många människor dör också av en hjärtinfarkt. Det är vanligt att få andra sekundära problem efteråt. Depression, nedsatt livskvalitet och trötthet är vanligt återkommande. LÄS MER
4. Frustration och stress i gymnasiesärskolan : Hur personal kan arbeta proaktivt för att undvika utmanande beteenden i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Personal inom gymnasiesärskolan arbetar i en verksamhet som kan vara farlig. Det är inte så ovanligt att personal möts av hot och våld i sin vardag. Elever gör rätt om de kan och frustration och stress i situationer som de upplever att de inte kan behärska kan leda till utmanande beteenden. LÄS MER
5. Stöd till förskolebarn med kognitiva/intellektuella svårigheter. : Förskollärares erfarenheter av tidigt stöd till barn som är sena i sin kognitiva/intellektuella utveckling - Intervjuer utifrån vinjetter.
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: Tidiga insatser i förskolan är betydelsefullt för det enskilda barnets utveckling och lärande. Detta gäller särskilt om ett barn tenderar att få svårigheter i sin utveckling. LÄS MER