Sökning: "åsa svensson barn"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden åsa svensson barn.
1. Specialpedagogers möjligheter och omöjligheter : En studie om specialpedagogers inflytande i det systematiska kvalitetsarbetet inom förskolan
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers inflytande och arbete med det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Det presenterades utifrån två frågeställningar som inriktade sig på att belysa specialpedagogers beskrivningar utifrån sin roll gällande det systematiska kvalitetsarbetet, samt hur det skulle kunna främja verksamhetens utvecklingsarbete. LÄS MER
2. Barns delaktighet i vården : En enkätstudie av barn och föräldrars uppfattning om barns delaktighet
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Barns uppfattning av delaktighet i vården är utforskat, men när det gäller vårdkvalitet är källan till uppgifterna sällan barnen själva. En förutsättning för ett barnperspektiv i vården är att barn själva deltar i utvärderingen. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn i specialiserad palliativ sjukvård i hemmet
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Vård av svårt sjuka barn i hemmet är ett komplext uppdrag. I syfte att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn i specialiserad palliativ sjukvård i hemmet (ASIH) genomfördes en deskriptiv kvalitativ intervjustudie med fem sjuksköterskor på en ASIH-verksamhet i södra Skåne. Data bearbetades med kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
4. Dyslexidiagnos ur ett elevperspektiv : Några elevers upplevelse och erfarenhet av processen kring en dyslexidiagnos
Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att förstå hur elever upplever processen kring dyslexidiagnostisering. Vi studerade och analyserade hur elever i åldern 8-11 år upplevde att en dyslexidiagnos skulle ställas, logopedens diagnostisering, överlämnandet av diagnosresultatet och hur diagnosen efteråt påverkade elevens skol- och hemsituation. LÄS MER
5. Pedagogiskt drama som metod att stärka intellektuellt funktionshindrade barns självkänsla?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att se om man med hjälp av pedagogiskt drama kan stärka intellektuellt funktionshindrade barns självkänsla. Eftersom vi båda arbetar med intellektuellt funktionshindrade barn och tycker det är stimulerande och utmanande, valde vi att göra vår undersökning i en dramagrupp med 10 grundsärskoleelever. LÄS MER