Sökning: "återberätta en saga"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden återberätta en saga.

  1. 1. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  2. 2. Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Chantal LONG; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; dramapedagogik; andraspråksutveckling; estetiska lärprocesser; Selma Lagerlöf; äldre litteratur; Bortbytingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten.   Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet. LÄS MER

  3. 3. Grafisk Alternativ Kompletterande Kommunikation som ett verktyg för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carina Fransson; Helene Ottosson; [2009]
    Nyckelord :AKK; barns språkutveckling; bilder; kommunikation;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi undersökt betydelsen av Grafisk AKK som verktyg för lärande.Syftet med våra kvalitativa intervjuer var att undersöka pedagogers olika arbetssätt, deras kunskap och användning av AKK. Vi ville också undersöka om barnen kunde återberätta en saga. Barn i en förskola och en förskoleklass fick lyssna på en saga. LÄS MER

  4. 4. Barns fantasi och berättarlust genom estetiska former/ ett möte mella fyra tvåspråkiga barn födda år 2000

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Gram; Susanne Nilsson; [2006]
    Nyckelord :saga; bild; återberättande; problemlösning; språk;

    Sammanfattning : Genom att låta barnen återberätta en saga med ett problem att lösa via bilder och samtal om olika lösningar besvaras frågeställningarna: Hur tolkar tvåspråkiga barn problem i en öppen/sluten dialog i själva processen och hur påverkas barnen utifrån dessa skilda förhållningssätt? Ser vi någon skillnad på deras kreativa tänkande utifrån de olika direktiven från pedagogerna? Utvecklas ett språkutvecklande sammanhang när barnen delger varandra sina olika lösningsförslag? .. LÄS MER

  5. 5. Saga, film eller upplevelse? Elevers berättande mot språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Gillberg; Susanne Petrovic; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien bygger på antagandet att det är bra för eleven att berätta mycket. Mycket berättande leder till att eleverna får ett större ordförråd, ett tydligt tal, stark självkänsla, glädje till språket och förmågan att strukturera ett material i huvudet. LÄS MER