Sökning: "återbruk i slöjden"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden återbruk i slöjden.

  1. 1. HÅLLBAR UTVECKLING GENOM SLÖJDEN : Hur undervisar textillärare hållbar utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elisabeth Fessé; [2023]
    Nyckelord :Återbruk; materiallära; material; agenda 2030;

    Sammanfattning : Det här examensarbetets syfte är att fördjupa kunskap om hur implementering av hållbar utveckling i slöjdämnet i relation till föreskrifter i Läroplanen för fritidshem och grundskola(Skolverket, 2022). Arbetets frågeställningar är: Hur beskriver textillärare sin undervisning i hållbar utveckling? Samt vilket undervisningsinnehåll finns i textilslöjden som kan kopplas till hållbar utveckling? Som metod har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med sex legitimerade textillärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Att känna sitt avfall, att känna ett ansvar : En undersökning om återbruksplast som slöjdmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Forsman; [2023]
    Nyckelord :återbruksplast; återbruk; slöjdmaterial; making kin;

    Sammanfattning : Vad är plast som material och hur borde vi som människor förhålla oss till den enorma mängden av plast som har skapats och som nu finns i världen? Finns det någonting inom slöjden som kan bidra till att skapa en mindre destruktiv relation till plasten? Syftet med den här studien är att undersöka återbruksplast som slöjdmaterial. Frågeställningen, som studien utgår ifrån är: Vilka utmaningar och möjligheter har återbruksplast som slöjdmaterial? Detta undersöks genom en konstnärlig undersökning med en materialnära och experimentell ingång, där jag själv har skapat med återbruksplast som material. LÄS MER

  3. 3. Hur slöjdlärare synliggör hållbar utveckling i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Globala mål; hållbar utveckling; resurshushållning; slöjd; undervisningsinnehåll; återbruk.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med hjälp av en informantgrupp bestående av slöjdlärare i ämnet trä och metallslöjd. Deltagarna i denna slöjdgrupp har svarat på en digital enkät som undersöker hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling på slöjden : Nyutbildade slöjdlärare om hållbar utveckling på skolslöjden

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Andersson; [2015]
    Nyckelord :slöjd; hållbart lärande; hållbar utveckling; miljö; Lgr 11; återbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att jämföra diskurser med nyutbildade slöjdlärares resonemang om skolslöjd och hållbar utveckling. Detta gjorde jag genom att utföra en semistrukturerad intervjustudie där fem nyutbildade slöjdlärare ingick. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i slöjden ­ hur kan det realiseras?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Virdhall; Sofia Emanuelsson; ; [2008]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; undervisning; helhetspe;

    Sammanfattning : Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför detdagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar ien hållbar utveckling. LÄS MER