Sökning: "återförsäljare i modebranschen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden återförsäljare i modebranschen.

  1. 1. Upplevelser från återförsäljare i modebranschen : digitala mötens påverkan på inköpsbeslutet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louise Bergfalk; Axel Klum; Erik Tollin; [2021]
    Nyckelord :Digital meetings; purchasing; purchasing process; purchasing decision; relationships; uncertainty; trust; the fashion industry; fashion retailers; Digitala möten; inköp; inköpsprocess; inköpsbeslut; relationer; osäkerhet; förtroende; modebranschen; återförsäljare i modebranschen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter återförsäljare i modebranschen i Sverige upplever med inköp via digitala möten samt dess inverkan på inköpsbeslutet. Studien ämnar också undersöka hur relationen mellan leverantör och återförsäljare påverkar inköpsbeslutet vid inköp via digitala möten. LÄS MER

  2. 2. 3D-skrivarteknik, mode och framställning av exemplar för privat bruk inom upphovsrätten : En modernisering av upphovsrättslagstiftningen i takt med teknikens framfart

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Madelene Andersson; [2020]
    Nyckelord :Juridik; affärsjuridik; ekonomi; immaterialrätt; 3D-skrivarteknik; 3D-skrivare; upphovsrätt; 3D; EU-rätt; affärsjuridik; mode; modejuridik; fashion tech; Infosoc-direktivet; Infosoc; Bernkonventionen; URL; uppsats; examensarbete; masteruppsats; privat bruk; fair use; fri kopiering; privatkopiering; kopiering; modeprodukter; 12 § URL; lovlig förlaga; bruksföremål; tekniska åtgärder; totalförbud; ensamrätt; upphovsman;

    Sammanfattning : Abstract Copyright is seen everywhere in the society. It is structured to accommodate several perspectives, namely, a balance between protecting the individual copyright owners’ rights and encouraging the creativity on both an individual and societal level. LÄS MER

  3. 3. Mindre modemärkens öden : i branschens händer?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Manda Drott; Hanna Makowsky; [2012]
    Nyckelord :SME; image; word-of-mouth; growth; branding; brand awareness; brand image; external non-customer; tillväxt; varumärkesbyggande; varumärkeskännedom; externa branschaktörer;

    Sammanfattning : Den svenska modebranschen är en hårt konkurrensutsatt bransch och för mindre modeföretagi tillväxtfas är ett starkt varumärke och image en viktig del i att särskilja sig och sinaprodukter från mängden. I ett mindre modeföretag kan varumärkesfrågor lätt komma attbortprioriteras med främsta motivet att budgeten inte ger utrymme för den typen av satsningarsamt att kompetensen inom företaget ofta brister på just dessa punkter. LÄS MER

  4. 4. Weekly drops : studie av konceptet Pronto Moda inom Ellos

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Josefine Axelsson; Helena Möller; [2007]
    Nyckelord :vision; supply chain; inköpsprocess; produktutveckling; affärsidé; intern marknadsföring;

    Sammanfattning : De senaste åren har konkurrensen inom textilbranschen ökat avsevärt. Produkter på modemarknaden är fler. Den förändrade efterfrågan ifrån kunder innebär att kunden kräver nyheter oftare och det har lett till snabba trendväxlingar. Ledtider måste kortas om modeföretag ska vara beredda på de snabba trendväxlingarna. LÄS MER