Sökning: "återköp motiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden återköp motiv.

  1. 1. Aktieåterköp : En eventstudie om marknadsreaktion vid annonsering av aktieåterköp beroende av bakomliggande motiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alina Horvath; Ismail Rafique; [2021]
    Nyckelord :Återköp av aktier; Effektiva marknadshypotesen; Signalteori; avkastning; motiv; svenska aktiemarknaden.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka marknadens reaktion vid offentliggörande av aktieåterköp. Vidare undersöks hur marknaden reagerar beroende av bakomliggande motiv som företagen anger i annonseringen. Det har använts en kvantitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Aktieåterköp på den svenska marknaden : Bakomliggande motiv till återköp under tidsperioden 2010-2017

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Törneholm; Marcus Haglund; [2018]
    Nyckelord :aktieåterköp; motiv; incitamentsprogram; eventstudie; abnorm avkastning; Nasdaq Stockholm;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bakomliggande motiv till aktieåterköp på den svenska marknaden och hur marknaden reagerar vid annonseringen av utnyttjande av aktieåterköp. Utifrån 154 annonseringar mellan åren 2010-2017 identifieras tre bakomliggande motiv till aktieåterköp: Förse incitamentsprogram, förändring av kapitalstruktur/distribution av överskottslikviditet och tillhandahålla aktier för förvärv av företag eller annan egendom. LÄS MER

  3. 3. Marknadens reaktion vid återköp : Hur påverkas marknaden kortsiktigt beroende på bakomliggande motiv?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Envall; Maja Lindblom; [2018]
    Nyckelord :aktieåterköp; avvikelseavkastning; nasdaq stockholm; signalteori; effektiva marknadshypotesen; eventstudie; återköp;

    Sammanfattning : Företag på den svenska marknaden kan sedan år 2000 välja att återköpa egna aktier. Då ettföretag tar beslutet att ett återköpsprogram ska inledas publiceras det för allmänheten.Tidigare studier har funnit att marknaden reagerar positivt på denna information. LÄS MER

  4. 4. Marknadsreaktionen vid aktieåterköp : - En kvantitativ studie om abnormal avkastning vid annonseringar av aktieåterköp på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Widerberg; Per Magnusson; [2016]
    Nyckelord :aktieåterköp; eventstudie; abnormal avkastning; signalteori.;

    Sammanfattning : Företag på den svenska marknaden kan sedan år 2000 välja att köpa tillbaka egna aktier på en öppen marknad. Vid initieringen av aktieåterköp är företag obligerade att annonsera till marknaden att de planerar att återköpa aktier. LÄS MER

  5. 5. Varför köper svenska företag tillbaka egna aktier?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Östergård-Hansen; Kevin Parts; [2015]
    Nyckelord :Återköp; kapitalstruktur; överskottslikviditet; undervärdering;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka alla noterade företag på Stockholmsbörsen och därmed finna vilka motiv som påverkar beslutet att köpa tillbaka egna aktier. Studien har delat upp företagen i två grupper, en återköpande grupp och en icke-återköpande grupp. LÄS MER