Sökning: "återkoppling feedback formativ bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden återkoppling feedback formativ bedömning.

  1. 1. Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Lundström; Jonas Parkman; [2023-07-05]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Feedbackskymmande faktorer; Bedömningsrelaterad stress; Elevperspektiv; Bedömningsparadigmet;

    Sammanfattning : Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan på elever. LÄS MER

  2. 2. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  3. 3. Bedömning för lärande i idrott och hälsa grundskolan årskurs 7–9 : En kvalitativ undersökning om hur lärare ger formativ feedback och hur elever omsätter formativ feedback i ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madelene Olsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative feedback; PE teacher; physical education; feedback; Bedömning för lärande; formativ feedback; idrottslärare; idrott och hälsa; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur lärares återkoppling omsätts i handling av eleverna när de undervisas i idrott och hälsa. Studien genomförs med hjälp av deltagande observationer av två lärare i idrott och hälsa inom området redskap. LÄS MER

  4. 4. Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Asker; [2023]
    Nyckelord :Kompositionsundervisning; formativ bedömning; musikalisk förståelse; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i svenskämnet: : 11 elevers bearbetningar på deras berättande texter utifrån en lärares skriftliga återkoppling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Thea Wuopio-Mogestedt; [2023]
    Nyckelord :Text triangle; formative assessment; feedback; pupil s texts and teacher analysis; Texttriangeln; formativ bedömning; återkoppling; elevtexter och läraranalys;

    Sammanfattning : This study's aim is to evolve knowledge about formative assessment of writing by investigating how pupils in grade 5 in elementary school rewrite their narrative stories based on their teachers feedback in writing. The questions that will be answered is; What type of formative assessment does the teacher provide the students with? and How do the students rewrite their narrative stories based on the teachers formative assessment? The study builds on a text analysis which is based on two theories. LÄS MER