Sökning: "återvinning i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden återvinning i förskola.

  1. 1. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Att leda för hållbar utveckling i förskolan : En fenomenografisk studie om hur rektorer i förskolan kan uppfatta sin ledarroll för hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aljona Reinike; [2022]
    Nyckelord :Phenomenography; phenomenografical interview; perceptions; principals; preschool; subject conception.; Fenomenografi; fenomenografisk intervju; uppfattningar; rektorer; förskola; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har blivit en oundviklig del av våra liv. Att arbeta med hållbar utveckling poängteras i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Rektorer i förskolan spelar stor roll i framgången av det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns uppfattningar om återvinningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om barns förståelse av vad som händer med avfallet efter det hamnat på återvinningsstationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Kullander; [2022]
    Nyckelord :Förskola; barn; fenomenografi; biologi; återvinning;

    Sammanfattning : By creating an understanding among the younger children of why it is important to take care of our planet, a greater commitment can be created if children gain knowledge and experience at an early age. Recycling of materials is a way to save the earth's resources, the purpose of the study is therefore to contribute with knowledge about children's understanding of the phenomenon of recycling and what happens after rubbish is thrown at the recycling station. LÄS MER

  4. 4. Återanvändning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv : Förskollärarens arbetssätt gällande återanvändning med fokus på källsorteringsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Caroline Zettergren; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; Förskola; Hållbar utveckling; Källsorteringsmaterial; Återanvändning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra med insikter i förskoleverksamhetens arbetssätt gällande hållbar utveckling, med fokus på återanvändning av källsorteringsmaterial. Studiens syfte undersöks genom tre frågeställningar som lyder, hur ser förskollärare på återanvändandet av källsorteringsmaterial? Hur arbetar förskollärare med återanvändning? Vilka kunskaper anser förskollärarna att barnen får med sig genom arbetet med återanvändning? Metoden som används i studien är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Återanvändning av byggnadsmaterial : En fallstudie om Andersberg förskola i Gävle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Energisystem och byggnadsteknik

    Författare :Remen Ali; Yaser Issa; [2021]
    Nyckelord :Reuse; building materials; Återbruk; Återanvändning; Återvinning; Byggnadsmaterial;

    Sammanfattning : Detta arbete är grundad på byggnadsmaterialåterbruk. Syftet med arbetet är att reda ut vilka byggnadsmaterial och inventarier som kan återanvändas vid ombyggnation av Andersbergsgården förskola i Gävle, samt betrakta lönsamheten hos dessa byggnadsmaterial eller inventarier om de skulle selektivt rivas, lagras och sedan återanvändas. LÄS MER