Sökning: "återvinning marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden återvinning marknadsföring.

  1. 1. Möjligheter till utvecklad miljökommunikation kring återanvändning av restmaterial : En studie av hur återvinningsföretag kan anpassa sin miljökommunikation efter kunders efterfrågan och miljövärderingar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Michaela Jaktlund; Helena Olow; [2020]
    Nyckelord :Environmental communication; recycling; green marketing; resource management; industrial symbiosis; circular economy; industrial ecology; Miljökommunikation; återvinning; grön marknadsföring; industriell symbios; miljöledning; miljömanagement; miljömarknadsföring; värdering av miljönytta; miljövärdering; returmaterial; resursåtervinning; återvinningsföretag; cirkulär ekonomi; industriell ekologi;

    Sammanfattning : Återvinningsföretag och deras utbyten med sina kunder spelar en viktig roll för möjliggörandet av återcirkulering av restmaterial, något som bidrar till en mer effektiv och hållbar resurshantering i samhället. Denna studie har därför undersökt hur återvinningsföretag kan utveckla sin miljökommunikation genom att studera hur kunder värderar miljönytta, vilka miljöåtgärder och -effekter de främst prioriterar samt vilken typ av information de skulle kunna ha användning av. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av marknader för avfallsbaserade resurser : En fallstudie på återanvändning av komplexa avfallsströmmar ur ett värdekedjeperspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Elsa Bertils; Herman Elvingson; [2019]
    Nyckelord :waste; markets; market regulation; reuse; recycling; resource efficiency; value chain; sludge; bottom ash; slag; organic fertilizer; waste policy; policy; avfall; marknader; återvinning; återanvändning; resurseffektivitet; värdekedja; rötslam; biogödsel; slaggrus; bottenaska; Revaq; SPCR 120; handel; avfallslagstiftning; styrmedel; styrning;

    Sammanfattning : Immense amounts of waste are generated daily by our society, and the management of these streams is a critical societal function. Part of this work is reusing and recycling materials with attractive properties, which is also an imperative step towards circular material flows. LÄS MER

  3. 3. Förpackning och förpackningsavfall : Vem bär ansvar i en tänkt försörjningskedja för en plastförpackning för livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Louise Petersson; Michelle Johansson; [2018]
    Nyckelord :förpackning; hållbar förpackning; livsmedelsförpackning; producentansvar; avfallstrappan; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : An increased use of packaging has contributed to an increase of packaging waste. The purpose of this study is to identify how different organizations and consumer in a conceived supply chain affect waste disposal of packaging, how organizations and consumer can act and what obstacles and opportunities they encounter to contribute to a more environmentally friendly food packaging. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller inte vara, det är hållbarhetsfrågan : En kvalitativ studie om klädbranschens arbete med CSR inom produktutveckling för att skapa en ekologisk produkt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Frida Ljung; Alexandra Löfgren; [2017]
    Nyckelord :CSR; sustainability; product development; product development process; design choice; material choice; organic product; CSR; hållbarhet; produktutveckling; produktutvecklingsprocessen; designval; materialval; ekologisk produkt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilken hänsyn “fast fashion”- och “functional fashion”-företag tar till det ekologiska perspektivet inom CSR gällande val av material och design under produktutvecklingsprocessen. Studien syftar även till att undersöka hur målsättningarna i CSR-arbetet skiljer sig åt mellan de olika fallföretagen. LÄS MER

  5. 5. Mot en hållbar förpackningskonsumtion : Det finns ingen planet b

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Martina Petrén; Hanna Möllergren; [2017]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förpackningar; konsumentbeteende; visuell kommunikation; pop-up butik; miljöpåverkan;

    Sammanfattning : En hållbar utveckling kan nås genom att människor förstår hur deras konsumtion påverkar jorden och engagerar sig för att minimera vår miljöpåverkan. Hushållskonsumtionen ökar för varje år och i takt med det ökar även antalet förpackningar. LÄS MER