Sökning: "åtgärdsprogram grundskola"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram grundskola.

  1. 16. Reflektionsverktyg för utvidgade perspektiv på skolsvårigheter : Aktionsforskning som resulterat i en sociokulturell reflektionsmetod inför åtgärdsprogramsmöten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Thorling; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Från och med juli 2011 kommer åtgärdsprogram att kunna överklagas (Skolverket, 2010). Texten utgör därmed ett juridiskt dokument som bevisar att skolan tillgodosett elevens behov av särskilt stöd. Samtidigt skall åtgärdsprogrammet utgöra ett formativt verktyg för elevens och verksamhetens utveckling. LÄS MER

  2. 17. Conduct of conduct ... Makt och konstruktion av självreglerande subjekt genom skolans skriftliga omdömen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jennie Sivenbring Olsson; [2010-09-06]
    Nyckelord :skriftliga omdömen; makt och vetande; governmentality; diskursanalys; självreglerande subjekt;

    Sammanfattning : Syfte: Sedan 2008 skall alla elever i svensk grundskola få ett skriftligt omdöme över sina kunskaper i de ämnen de läser. Omdömena skall ligga till grund för utvecklingssamtal och formulerandet av en individuell utvecklingsplan. Att skriva dessa omdömen blir en uppgift som gäller större delen av den svenska lärarkåren. LÄS MER

  3. 18. "Jag vill inte- men måste" : En studie on lärares uppfattningar angående elevinflytande över specialpedagogiska insatser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Heléna Fransman; [2009]
    Nyckelord :Elevinflytande; Fenomenografisk analys; Grundskola; Inkludering; Intervjustudie; Segregering; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar kring urvalet av barn i behov av särskilt stöd samt lärares uppfattningar kring elevinflytande över specialpedagogiska insatser. Studien är kvalitativ och tar ansats utifrån ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Bara för att morsan sitter bredvid då måste man säga ja : Elevers uppfattning av särskilt stöd i grundskolan

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Per Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :grundskola; inkluderande undervisning; relationellt perspektiv; sociokulturellt lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studier om elever i behov av särskilt stöd domineras av lärarperspektivet, få studier har ett elevperspektiv. Den här studiens syfte är att beskriva och förklara uppfattningar som elever i behov av särskilt stöd har av det särskilda stödet, vad det gäller vari problematiken ligger, stödåtgärdernas utformning generellt sett, det egna lärandet och på de specifika åtgärderna utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. LÄS MER

  5. 20. Föräldradelaktighet i åtgärdsprogram : en dokumentanalys

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Iva Navratilova; Maria Finnson; [2008]
    Nyckelord :föräldrar; föräldradelaktighet; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har föräldrar blivit allt mer delaktiga i sina barns skolgång (Erikson 2004), vi har intresserat oss för om detta fenomen gör sig gällande även då åtgärdsprogram upprättas. Syftet med denna studie är därmed att studera föräldrars delaktighet i utformande och genomförande av åtgärdsprogram. LÄS MER