Sökning: "åtgärdsprogram grundskola"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram grundskola.

  1. 6. När orden inte räcker till - om kommunikation vid språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Skansholm; [2015-04-14]
    Nyckelord :språkstörning; AKK; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, används i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna användning kan ha på en elevs, med språkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass. Teori: Som teoretisk utgångspunkt för studien har använts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. LÄS MER

  2. 7. Så minns vi skolans ansträngningar för att vi skulle nå målen i svenska : - en kvalitativ studie av elevers erfarenheter från grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Fjätvall; [2015]
    Nyckelord :Compulsory school; life stories; learning disabilities; the Salamanca Declaration; Grundskola; ínkludering; introduktionsprogram; specialpedagogik; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av erfarenheterna bland några elever på introduktionsprogrammet som inte nått målen för årskurs 9 i svenska i grundskolan. Studien skulle ge svar på bland annat hur eleverna upplevt skolans försök att hjälpa dem nå målen. LÄS MER

  3. 8. Åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa i årskurs F-6 : Hur lärarens syn på ämnet idrott och hälsa influerar arbetet med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrik Ström; Emmely Söderlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; idrott och hälsa; syn på kunskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka hur idrottslärares syn på kunskap i ämnet idrott och hälsa påverkar deras arbete med åtgärdsprogram i årskurserna F-6? Frågeställningar Hur kan olika riktlinjer för arbetet med upprättandet och uppföljningen av ett åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa variera på olika skolor?Vilka bakomliggande resonemang och idéer om synen på kunskap i ämnet idrott och hälsa kan ligga till grund för motivet till varför åtgärdsprogram inte upprättas? Metod Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare inom ämnet idrott och hälsa om deras syn på ämnet, samt hur de arbetar med åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa. Förutom muntliga intervjuer genomfördes dessutom intervjuer via mail. LÄS MER

  4. 9. Föräldrars delaktighet vid upprättandet av åtgärdsprogram

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Andreas Tullgren; Jeanette Göransson; [2013]
    Nyckelord :delaktighet; föräldrar; hem och skola; inflytande; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap om föräldradelaktighet genom att kartlägga faktorer som inverkar på delaktighet och inflytande för föräldrar under arbetet med åtgärdsprogram samt belysa delaktighet utifrån föräldrars upplevelser. De specifika frågeställningarna lyder:•Hur upplever föräldrar sina möjligheter till delaktighet och inflytande vid upprättande av åtgärdsprogram?•På vilka sätt kan en grundskola arbeta för att föräldrar ska bli delaktiga vid upprättandet av åtgärdsprogram?Följdfrågor blir då: •Vilka betydelsefulla faktorer kan identifieras?•Vilka mindre gynnsamma faktorer kan identifieras?Teoretisk förankringDet teoretiska ramverk som vi utgår från i studien är systemteori och Antonovskis KASAM-teori, känslan av sammanhang. LÄS MER

  5. 10. Särskilt stöd och åtgärdsprogram i skolår 9

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Hindersson; [2013]
    Nyckelord :särskilt stöd; diagnos; individanpassning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur en grundskola, med låg andel behöriga elever till gymnasiet året innan detta arbete startade, organiserar de pedagogiska insatserna i skolår 9 till elever i behov av särskilt stöd. Jag valde att genomföra en kvalitativ studie där jag intervjuade fyra mentorer och två specialpedagoger på en grundskola. LÄS MER