Sökning: "åtgärdsprogram högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram högstadiet.

  1. 1. Likvärdigt stöd för flickor och pojkar? : En kvalitativ studie om särskilt stöd och kön på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Artan; Henrik Patris; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; kön; könsstereotyper; performativitet; särskilt stöd; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : I ett led att stärka likvärdigheten i skolan, ges särskilda stöd till elever som inte uppnår kunskapskraven när extra anpassningar inte räcker till. Det har tidigare uppmärksammats att flickor inte får del av detta stöd i samma utsträckning. LÄS MER

  2. 2. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett relationellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Bengtsson; Sabina Laine; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; lässvårigheter; insatser; åtgärdsprogram; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer synliggöra hur speciallärares/specialpedagogers går tillväga för att göra elever i lässvårigheter delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram.Vi har utgått från det relationella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens yrkesroll på gymnasiet En kvalitativ studie om tio specialpedagogers arbetsuppgifter relaterat till examensmålen ”Färdighet och förmåga”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Thomas Hult; Edina Norrgård; Ottosson Elisabeth; [2020-03-02]
    Nyckelord :specialpedagog; uppdrag; examensmål; systemteori; relationer; lärmiljö;

    Sammanfattning : Forskning inom skolverksamheter tenderar att ha fokus på åldrar från förskola till högstadiet. Det finns således relativt liten forskning kring gymnasiet vid jämförelse, varför denna studie fick inriktning mot detta stadium. LÄS MER

  4. 4. Övergången mellan årskurs 6 och 7 – hur och vilken information om elevers kunskaper i matematik som överförs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Kollén; [2019]
    Nyckelord :Högstadiet; Matematik; Mellanstadiet; Sociokulturell teori; Övergångar;

    Sammanfattning : AbstractProblemområde: Övergången från mellanstadiet till högstadiet upplever många matematiklärare som en problematisk situation för eleverna. Den information som förmedlas är inte alltid tillräcklig och inte alltid den information som mottagande lärare efterfrågar. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram i praktiken : En studie av vilka åtgärder som finns dokumenterade i åtgärdsprogram påhögstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Christine Ågren; [2018]
    Nyckelord :kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; sociokulturellt; åtgärder; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de åtgärder som skrivs in i åtgärdsprogram för elever på högstadiet. Studien innehåller en innehållsanalys av de åtgärder som skrivits in i åtgärdsprogram. Åtgärderna har redovisats utifrån kategoriskt och relationellt perspektiv. LÄS MER