Sökning: "åtgärdsprogram idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram idrott och hälsa.

  1. 1. Åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa i årskurs F-6 : Hur lärarens syn på ämnet idrott och hälsa influerar arbetet med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrik Ström; Emmely Söderlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; idrott och hälsa; syn på kunskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka hur idrottslärares syn på kunskap i ämnet idrott och hälsa påverkar deras arbete med åtgärdsprogram i årskurserna F-6? Frågeställningar Hur kan olika riktlinjer för arbetet med upprättandet och uppföljningen av ett åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa variera på olika skolor?Vilka bakomliggande resonemang och idéer om synen på kunskap i ämnet idrott och hälsa kan ligga till grund för motivet till varför åtgärdsprogram inte upprättas? Metod Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare inom ämnet idrott och hälsa om deras syn på ämnet, samt hur de arbetar med åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa. Förutom muntliga intervjuer genomfördes dessutom intervjuer via mail. LÄS MER

  2. 2. Det blir en för stor sak av en för liten anledning : en studie om förslaget att avskaffa kravet på åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emmely Söderlund; Malin Lennerman; [2013]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; Individuell utvecklingsplan; dokumentation;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med den här studien är att undersöka hur fyra lärare i ämnet idrott och hälsa i årskurs 6- 9 uppfattar åtgärdsprogram och förslaget på att avskaffa kravet på dessa. Vilken syn har de intervjuade lärarna på åtgärdsprogram? Vad anser de intervjuade lärarna om själva avskaffandet av kravet? Hur vill de intervjuade lärarna arbeta med elever som inte uppnår kunskapskraven? Metod Den här studien är en kvalitativ forskningsintervjustudie där fyra lärare i ämnet idrott och hälsa har deltagit i en öppen riktad intervju. LÄS MER

  3. 3. Kategoriseringar och makt i ämnet idrott och hälsa : En studie om hur lärare beskriver och resonerar om elever som riskerar att inte uppnå kunskapskraven och vilka maktrelationer lärarna förhåller sig till vid bedömning och betygsättning av dessa elever

    Magister-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Daniel Bjärsholm; [2013]
    Nyckelord :Students at risk of not achieving the national knowledge requirements; Individual education plan IEP ; categorization; discourse analysis; power; upper secondary teachers; physical education; Elever som riskerar att inte uppnå kunskapskraven; åtgärdsprogram; kategorisering; diskursanalys; makt; gymnasielärare; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa uppfattar och resonerar om elever som har åtgärdsprogram eller som riskerar att inte uppnå kunskapskraven. Vidare syftar studien till att belysa vilka diskurser och maktrelationer lärarna är en del av och hur dessa förhåller sig till varandra vid bedömning och betygsättning av dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Grönlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att se hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i idrott och hälsa. Avsikten är att undersöka och utveckla mina och läsarens kunskaper kring hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien och vilka effekter och vilken påverkan åtgärdsprogrammen har och får för elever och lärare. LÄS MER

  5. 5. Idrott och hälsa för barn med svårigheter : en intervjustudie av sex idrottslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Arash Memari; [2013]
    Nyckelord :Idrottundervisning; barn med svårigheter;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med detta examensarbete var att undersöka lärares uppfattningar om i vilka avseende och utsträckning elever med svårigheter får hjälp i skolan. Det här arbetet fokuserar på lärarnas egna reflektioner och tankar om åtgärder som görs och bör göras för elever med svårigheter för de ska kunna nå målen i ämnet idrott och hälsa i skolan. LÄS MER