Sökning: "åtgärdsprogram inom idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram inom idrott.

  1. 1. Åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa i årskurs F-6 : Hur lärarens syn på ämnet idrott och hälsa influerar arbetet med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrik Ström; Emmely Söderlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; idrott och hälsa; syn på kunskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka hur idrottslärares syn på kunskap i ämnet idrott och hälsa påverkar deras arbete med åtgärdsprogram i årskurserna F-6? Frågeställningar Hur kan olika riktlinjer för arbetet med upprättandet och uppföljningen av ett åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa variera på olika skolor?Vilka bakomliggande resonemang och idéer om synen på kunskap i ämnet idrott och hälsa kan ligga till grund för motivet till varför åtgärdsprogram inte upprättas? Metod Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare inom ämnet idrott och hälsa om deras syn på ämnet, samt hur de arbetar med åtgärdsprogram inom ämnet idrott och hälsa. Förutom muntliga intervjuer genomfördes dessutom intervjuer via mail. LÄS MER

  2. 2. Det blir en för stor sak av en för liten anledning : en studie om förslaget att avskaffa kravet på åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emmely Söderlund; Malin Lennerman; [2013]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; Individuell utvecklingsplan; dokumentation;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med den här studien är att undersöka hur fyra lärare i ämnet idrott och hälsa i årskurs 6- 9 uppfattar åtgärdsprogram och förslaget på att avskaffa kravet på dessa. Vilken syn har de intervjuade lärarna på åtgärdsprogram? Vad anser de intervjuade lärarna om själva avskaffandet av kravet? Hur vill de intervjuade lärarna arbeta med elever som inte uppnår kunskapskraven? Metod Den här studien är en kvalitativ forskningsintervjustudie där fyra lärare i ämnet idrott och hälsa har deltagit i en öppen riktad intervju. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Grönlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att se hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i idrott och hälsa. Avsikten är att undersöka och utveckla mina och läsarens kunskaper kring hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien och vilka effekter och vilken påverkan åtgärdsprogrammen har och får för elever och lärare. LÄS MER

  4. 4. Vart tog "specialgymnastiken" vägen? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar den specialpedagogiska undervisningen i idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Margareta Frykman Järlefelt; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka varför och hur specialpedagogisk undervisning bedrivs inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan. Följande frågeställningar står i fokus: Hur ser lärarna i idrott och hälsa på specialpedagogisk undervisning i sitt ämne? Vad innehåller den specialpedagogiska undervisningen i idrott och hälsa? Vilken nytta gör specialpedagogisk undervisning i idrott och hälsa? Metod Studien är en kvalitativ intervjustudie för att ge en beskrivande bild av området samt att ge en fördjupad bild av ämnesområdet. LÄS MER

  5. 5. Att kunna simma är ingen självklarhet : En undersökning om simundervisning och åtgärdsprogram i år 6

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Tony Bogdanoff; [2012]
    Nyckelord :Simning; Simundervisning; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur några idrottslärare upplever simkunnigheten hos eleverna, samt vad som görs för att uppnå målen i simning. För att uppfylla syftet utgår denna undersökning från två huvudfrågor: Hur bedrivs simundervisningen i de undersökta skolorna och hur upplevs simkunnigheten hos eleverna? Har de undersökta skolorna åtgärder för de elever som inte når målen inom simning? Jag har använt mig av semistruktuerade direkt- och telefonintervjuer som undersökningsmetod. LÄS MER