Sökning: "åtgärdsprogram"
Visar resultat 21 - 25 av 488 uppsatser innehållade ordet åtgärdsprogram.
21. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER
22. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER
23. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett relationellt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer synliggöra hur speciallärares/specialpedagogers går tillväga för att göra elever i lässvårigheter delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram.Vi har utgått från det relationella perspektivet. LÄS MER
24. Vilken betydelse har förskolepedagogens utbildning? : Förmågan att identifiera, motverka och förebygga kränkande behandling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna kvantitativa forskningsstudie har för avsikt att klargöra om det finns skillnader mellan hur legitimerade förskollärare och barnskötare arbetar med kränkande behandling och om de tar stöd i verksamhetens trygghetsplan. 86 respondenter valde att delta i studien genom att svara på en webbenkät. LÄS MER
25. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ studie utifrån ett relationellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER