Sökning: "åtgärdsprogram"

Visar resultat 21 - 25 av 488 uppsatser innehållade ordet åtgärdsprogram.

  1. 21. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Löfgren; Heléne Larsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; kartläggning; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER

  2. 22. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Katarina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :samverkan; skolans språkliga krav; speciallärare; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 23. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett relationellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Bengtsson; Sabina Laine; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; lässvårigheter; insatser; åtgärdsprogram; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer synliggöra hur speciallärares/specialpedagogers går tillväga för att göra elever i lässvårigheter delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram.Vi har utgått från det relationella perspektivet. LÄS MER

  4. 24. Vilken betydelse har förskolepedagogens utbildning? : Förmågan att identifiera, motverka och förebygga kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nathalie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Abusive treatment; education; systematic actionprograms; security plan; Kränkande behandling; utbildning; systematiska åtgärdsprogram; trygghetsplan;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa forskningsstudie har för avsikt att klargöra om det finns skillnader mellan hur legitimerade förskollärare och barnskötare arbetar med kränkande behandling och om de tar stöd i verksamhetens trygghetsplan. 86 respondenter valde att delta i studien genom att svara på en webbenkät. LÄS MER

  5. 25. Hur görs elever delaktiga i läsfrämjande insatser och åtgärdsprogram? : En kvalitativ studie utifrån ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sabina laine; Anna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; lässvårigheter; insatser; åtgärdsprogram; specialpedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER