Sökning: "öka elevers självkänsla"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden öka elevers självkänsla.

  1. 1. Läromedel i svenskundervisningen : Forskning kring sambandet mellan läromedel och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Elander; Viktor Touma; [2022]
    Nyckelord :läromedel; läsförståelse; läroplanen; fysiska läromedel; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Denna kunskapsöversikt syftar till att få en överblick av vad som kännetecknar forskning kring sambandet mellan läromedel och läsförståelse i skolämnet svenska. Översikten har i syfte att presentera ett resultat ur en beskrivande och objektiv karta. LÄS MER

  2. 2. Orsaker till att elever inte deltar i Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Philip Sannum; Robert Andrei; [2022]
    Nyckelord :Elever; Idrott och hälsa; inte delta; miljöfaktorer; psykologiska faktorer; sociala faktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vilka olika orsaker det finns som gör att elever väljer att undvika att delta helt eller delvis på idrottslektionen. Den bygger på en systematisk informationssökning av tolv primära källor i form av vetenskapliga tidskriftsartiklar eller vetenskapliga rapporter. LÄS MER

  3. 3. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fahima Khan; Fleege Lina; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; translanguaging approaches; multilingualism; multilingualism as a resource; scaffolding; swedish compulsary school; grades 4–6; transspråkande; transspråkande arbetssätt; flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; scaffolding; svensk grundskola; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER

  4. 4. Skolträdgård - ett pedagogiskt verktyg : Hur skolträdgårdsaktiviter kan gå till och vad ger det för effekter på elevers attityder, kunskapoch framtid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Carolina Ohlqvist; Anusara Sriyotha; [2022]
    Nyckelord :attityder; hållbar utveckling; hälsofrämjande; multimodalt arbetssätt; odling; skolträdgårdar; sociokulturellt arbete;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med syfte att undersöka huruvida skolträdgårdsaktiviteter kan användas som ett pedagogiskt verktyg, samt hur aktiviteten påverkar elevers attityder, hälsa och hållbart tänkande utifrån olika studier. Betydelsen av utomhuspedagogiken lyfts även fram som ett positiv metod för att öka elevers fysiska aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Det hälsosamma klassrummet : Elever och pedagogers uppfattning av fysisk aktivitet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Persson; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; välmående; idrott och hälsa; grundskola;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever påverkas och uppfattar idrottens positiva faktorer på deras lärande samt hur pedagoger arbetar med elevernas välmående i klassrummet. Det finns studier som pekar på att en ökad mängd fysisk aktivitet i skolan också ökar elevernas inlärningsförmåga och prestationer i skolan. LÄS MER