Sökning: "öka produktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 258 uppsatser innehållade orden öka produktivitet.

  1. 1. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  2. 2. Processimulering och flaskhalsanalys för standardisering av arbetsprocesser på automatiserade förpackningslinjer

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Narges Qorbanzada; Cajsa Spånberg; [2023]
    Nyckelord :Cycle time; Waiting time; Throughput; Bottleneck; Simulation; Cykeltid; Väntetid; Genomströmning; Flaskhals; Simulerig;

    Sammanfattning : Dagens industrier utvecklas snabbare och ständigt uppstår nya teknikutvecklingar som skapar nya krav och kräver förändringar inom tillverkningsindustrin. Eliminering av flaskhalsar är viktigt inom läkemedelsindustrin för att möta den ökade efterfrågan. LÄS MER

  3. 3. Visualisation for Informed Decision-Making in Industry 4.0 : Affordances and limitations of incorporating contextual knowledge management and visualisation into a downtime management tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kimberly Truc Quynh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :Contextual Knowledge Management; Knowledge Visualisation; Human-Computer Interaction; Kontextuell kunskapshantering; Kunskapsvisualisering; Människa-Data Interaktion;

    Sammanfattning : The main objective of Industry 4.0 (I4.0) is to advance and ensure better manufacturing efficiency, productivity, and flexibility through the smart use of emergent technologies to enable the development of digital tools to visualise crucial information regarding factory events, products, and processes. LÄS MER

  4. 4. Analys av värdekedjan för gruvindustrin ur ett kvalitetsperspektiv : En fallstudie enligt DMAIC vid Kaunis Iron

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Christoffer Mattisson; Oscar Sjöblad; [2023]
    Nyckelord :Leveranssäkerhet; Försöksplanering; Optimal design; Simulering; Diskret händelsesimulering; Nyttjandegrad; Tillgänglighet; Värdekedja; Värdeflöde; Kvalitet;

    Sammanfattning : Kaunis Iron är ett gruvföretag som utvinner järnmalm i Kaunisvaara och producerade cirka 2,3 miljoner ton finkornigt järnmalmskoncentrat under 2022, vilket även går under benämningen slig. Företaget har planer på att öppna två nya dagbrott inom en snar framtid för att öka årsproduktionen till 3 miljoner ton. LÄS MER

  5. 5. Varför bara M9? : alternativa grundstammar för hållbar äppelodling i Sverige

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Cecilia Appelquist; [2023]
    Nyckelord :Geneva; East Malling; MARK; B9; jordtrötthet; omplantering; tätplantering; fruktträdskräfta; blodlus; päronpest; rotröta;

    Sammanfattning : I äppelodling används ympade träd, det vill säga träd som består av en ädelsort och en grundstam. I svensk kommersiell odling dominerar, enligt samtal med odlare innan arbetets start, grundstammen M9. Det finns dock ingen officiell statistik över vilka grundstammar som används. LÄS MER