Sökning: "ömsesidiga möten."

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden ömsesidiga möten..

  1. 1. När världar möts i klassrummet : SFI-studerandes upplevelser av att träffa skolelever i projektet "Världen finns här"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva-Pia Wenger; [2023]
    Nyckelord :empowerment; identitetsförhandling; invandrare; investering; service-learning; projekt; SFI; skolbarn; utbytesträffar;

    Sammanfattning : Projektet ”Världen finns här” är ett försök att skapa ömsesidigt utvecklande möten mellan studerande på SFI (Svenska för invandrare) och elever i grund- och gymnasieskolan, genom att ordna utbytesträffar där båda grupperna lär av varandra. I den här kvalitativa studien har jag undersökt hur projektet upplevs ur SFI-elevernas perspektiv, genom semistrukturerade intervjuer med fem invandrare som deltog i utbyten med gymnasieklasser under hösten 2022. LÄS MER

  2. 2. Snart fanns det ju ingenstans att ta vägen : En ekokritisk undersökning av landskap och sorg i Birgitta Lillpers Om du fick tänka dig ett hem (2010)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Hedenäs Malin; [2023]
    Nyckelord :Birgitta Lillpers; affective ecocriticism; climate grief; ecological grief; solastalgia; Birgitta Lillpers; Om du fick tänka dig ett hem; affektiv ekokritik; klimatsorg; ekologisk sorg; solastalgi;

    Sammanfattning : In this thesis called “Soon there was nowhere to go”, I investigate how relations between environments, landscapes and emotions are shaped in Birgitta Lillpers’ novel Om du fick tänka dig ett hem (If you could think of a home) (2010). I do this by looking at how landscapes are expressed in the novel and how the human bodies who live in this landscapes answers to their surroundings. LÄS MER

  3. 3. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Isberg; Helena Wiesel; [2023]
    Nyckelord :Professionellt samarbete; elevhälsoteam; specialpedagog; specialpedagogik; lärare; skola; systemteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER

  4. 4. Psykoterapeuters erfarenheter av arbete med relationen i terapirummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Johanna Almlöf; [2019]
    Nyckelord :therapeutic immediacy; patient - therapist relation; psychodynamic psychotherapy; metakommunikation; patient - terapeutrelation; psykodynamisk psykoterapi;

    Sammanfattning : Inledning: Den intersubjektiva relation som uppstår i terapirummet har beskrivits som en faktor för förändring. Terapeut och patient befinner sig i en relation där samspelet påverkar dem båda och skapar ny förståelse - för dem båda. LÄS MER

  5. 5. Konsten som arena för interkulturella möten : En kvalitativ fallstudie av ett konstprojekt utifrån religionsfilosofiska och psykologiska perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Karin McKeogh; [2018]
    Nyckelord :interkulturella möten; mellanmänsklig; konstprojekt; community art; skapande; integration; konst; samhällsgemenskap;

    Sammanfattning : Denna fallstudie undersöker på vilket sätt konstnärligt skapande i grupp kan främja möten mellan kulturellt olika människor. Syftet har varit att nå en djupare förståelse av vad ett konstprojekt i integrationssyfte kan innebära för deltagarna i relation till ämnet interkulturella möten. LÄS MER