Sökning: "önskad servicenivå"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden önskad servicenivå.
1. Säkerhetslager dimensionering med hjälp av artikelklassificering och integrering i sälj och verksamhetsplaneringsprocessen (S&OP) : En fallstudie genomförd på Invacare REA
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: För att företag ska lyckas uppnå en önskad servicenivå krävs ettsäkerhetslager. Vid för litet säkerhetslager riskerar företag att inte kunna levereramedan man vid för stora lager riskerar att binda ohållbart mycket kapital. För atteffektivisera och underlätta styrningen kan man dela in artiklar i olika klasser. LÄS MER
2. Lagerstyrning vid volatila inköpspriser : En fallstudie på Alutrade AB i Växjö
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Lagerstyrning är olika aktiviteter som rör hur ett lager hanteras och styrs. Styrningen av ett lager har en stor påverkan på ett företags lönsamhet då det hanterar de aktiviteter som berör lager och därmed också det bundna kapitalet. LÄS MER
3. Lagerstyrning och prognostisering av råmateriallagret
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Tillverkning mot kundorder kräver oftast att hålla ett förrådslager med råmaterial. Ökade kundkrav på korta leveranstider kräver att material skall finnas tillgängligt i lager. Detta ger upphov till ökade lager hos ett företag som i sin tur gör att de binder mer kapital och samtidigt leder till en sämre avkastning. LÄS MER
4. Kartläggning av det interna materialflödet vid Lundbergs Produkter AB
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Lundbergs Produkter AB är ett företag som säljer inredningsprodukter till en mängd olika återförsäljare i Norden. Företaget har ett 15 000 m2 stort lager, i vilket de olika artiklar som ingår i sortimentet lagerhålls och plockas innan de skickas till återförsäljarna. LÄS MER
5. Utformning av Lagerstyrningsstrategier och Planeringsverktyg för Inköp : En studie på Saab Support & Services
Master-uppsats, LogistikSammanfattning : Reservdelsinköparna på avdelningen Support & Services på Saab är utspridda på sex orter i Sverige med skilda verksamheter och affärer. Dessa skillnader påverkar de logistiska beslut som tas och ökar svårigheten att använda en gemensam lagerstyrningsstrategi. LÄS MER