Sökning: "öppet förhållande"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden öppet förhållande.

  1. 1. Vårdnadshavares erfarenheter av introduktion till förskolan : En kvalitativ studie om förutsättningar för skapandet av tillitsfulla relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alva Arvidsson; Moa Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; introduktion; vårdnadshavare; tillitsfulla relationer; kommunikation; bemötande; kontinuitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarens erfarenheter av introduktionen till förskolan. Mer specifikt undersöks vad vårdnadshavare anser är viktigt för att skapa tillitsfulla relationer mellan dem och pedagoger under introduktionen i förskolan, samt hur man skulle kunna förändra skapandet av tillitsfulla relationer under introduktionen. LÄS MER

  2. 2. Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tilda Ottosson; [2023]
    Nyckelord :självförtroende; risktagande; kreativa arbetsprocesser; bildundervisning; betyg;

    Sammanfattning : Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa nya ovana material, tekniker och uttryck. LÄS MER

  3. 3. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  4. 4. Balansgången mellan ett öppet investeringsklimat och ett säkert Sverige - En rättsvetenskaplig analys av granskningslagens och säkerhetsskyddslagens likheter och skillnader samt förhållandet mellan dessa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Noemi Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Civilrätt; Associationsrätt; EU-rätt; Utländska direktinvesteringar; FDI; Säkerhetsskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The essay addresses the similarities and differences between the Law on the Review of Foreign Direct Investments (2023:560) (the Review Law) and the Swedish Protective Security Act (2018:585) and their relationship. The Review Law came into effect on December 1st, 2023, and is based on the Regulation (EU) 2019/452 of the European Parliament and of the Council of 19 March 2019 establishing a framework for the screening of foreign direct investments into the Union. LÄS MER

  5. 5. ”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Rådemo; Stella Skalja; [2022-09-14]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; föräldrar; livsvillkor; livskvalitet; välbefinnande; stöd; problematic school absenteeism; parents; living conditions; life quality; well-being; support;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. LÄS MER