Sökning: "öppet läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden öppet läromedel.

  1. 1. Normkritisk litteraturundervisning : Normer, identitet och sexualitet i Jeanette Wintersons Det finns annan frukt än apelsiner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Svensson; [2021]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; litteraturvetenskap; genusvetenskap; sexualitet; identitet; normer och värderingar; didaktik; svenska; Jeanette Winterson; ”Det finns annan frukt än apelsiner”;

    Sammanfattning : Ungdomar spenderar mycket tid i skolan där de ingår i olika sociala sammanhang. I dessa speciella kontexter har det länge existerat normer för vad som anses vara rätt och fel beteende, utifrån både grupp- och könstillhörighet. LÄS MER

  2. 2. Demokratiuppdragets om, genom och för demokrati: En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Sjöholm; Sabina Engstrand; [2020]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; Läromedel; Läroplan; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur demokratiuppdraget uttrycks i läromedel för samhällskunskap i årskurs 4-6. Vi har undersökt huruvida några olika läromedel tillsammans med lärarhandledning kan bistå lärare i arbetet med det demokratiska uppdraget. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar i läsförståelse för elever med autism : Möjligheter och hinder ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Andersson; Frida Dybeck; [2019]
    Nyckelord :Extra anpassningar; autism; grundskolan; läsförståelse;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och tillägna sig en text är en förutsättning för att delta i det svenska samhället. Elever med autism har ofta inga svårigheter med avkodning av en text men däremot är det vanligt med svårigheter i läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Automation and Autonomy : Developing and Evaluating Open Learning Material on IR Cameras in Automation Applications

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Victor Ahlberg; Julia Frid; [2019]
    Nyckelord :Thermal imaging; infrared cameras; automation; adult learning; andragogy; self-directed learning; transformative learning; feedback; open learning material; Termografi; infraröda kameror; automation; vuxenlärande; andragogik; självstyrt lärande; transformativt lärande; feedback; öppet läromedel;

    Sammanfattning : This master thesis project was based on the development and evaluation of an open learning material in thermal imaging for automation applications. The outsourcer – FLIR Systems – wanted a three-day course covering all necessary topics for infrared cameras in automation applications. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapsundervisning i det mångreligiösa klassrummet : Utmaningar, möjligheter och upplevelser ur ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Hilding; Amanda Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; utmaningar; möjligheter; elevers upplevelser; mångreligiös;

    Sammanfattning : Dagens religionskunskapsklassrum består ofta av en heterogen grupp elever. Vi har valt att benämna ett sådant klassrum som mångreligiöst, vilket betyder att många olika religioner och livsåskådningar finns representerade i klassrummet. LÄS MER