Sökning: "öppna arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 304 uppsatser innehållade orden öppna arbetssätt.

  1. 1. En aktionsforskningsstudie om hur bokläsning kan främja språkutveckling i en flerspråkig barngrupp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rola Yayo; Raffaella Tommasi; Jeanette Wnuk; [2024-02-29]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; bokläsning; boksamtal; strategier; aktionsforskning; reflektionssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att stärka arbetet kring språkutveckling i relation till flerspråkighet genom att använda bokläsning som arbetssätt. Eftersom pedagogerna saknar tydliga rutiner kring bokläsning samt att det är oklart med vilket syfte man läser, valde vi därför detta område som ett utvecklingsområde i våra verksamheter. LÄS MER

  2. 2. En förskola för alla barn : en studie om förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Donaldson; Jenny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; särskilt stöd; barn; verksamma pedagoger; behov;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd är ett fenomen som majoriteten av verksamma pedagoger inom förskolan kommer att stöta på i sitt arbetsliv. Detta innefattar barn som på något sätt behöver stöd i sin vardag. Det kan till exempel vara stöd i sin kommunikation med andra människor eller i sociala situationer. LÄS MER

  3. 3. “Då sjunger jag alltid. För att förstärka det vi gör. För det är ju mitt uppdrag och det är ju då det kan ske en språkutveckling” : Musikens relation och bidrag till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linn Petersson; Laura Salazar; [2024]
    Nyckelord :Musikundervisning; musik; språkutveckling; förskollärare; förskola; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studier är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare använder sig av för att implementera musik i verksamheten. Att skapa meningsfull musikundervisning för barnen är en mycket väsentlig process, detta för att barnen ska våga utforska och bli utmanade i deras kreativa tankeprocess. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Asraa Mohammad Ali; [2024]
    Nyckelord :Förskola; barn; flerspråkighet; förhållningssätt; likvärdighet; språkutveckling; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga barn inom förskolan, samt hur pedagogerna arbetar för att främja barnens språkutveckling. En kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskolan har varit en inspirationskälla och till hjälp i mitt examensarbete. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevda hinder och framgångsfaktorer för anmälan till socialtjänsten vid misstanke om att barn far illa

    Magister-uppsats,

    Författare :Emilia Asp; Erika Bengtsson; [2023-06-02]
    Nyckelord :Anmälningsskyldighet; barn som far illa; barncentrerat förhållningssätt; barnets rättigheter; sjuksköterskans kärnkompetenser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor har anmälningsskyldighet vid misstanke om att barn far illa eller riskerar att fara illa. Tidigare forskning pekar på att det finns hinder för sjuksköterskor att anmäla, vilket kan leda till att barn som far illa förblir oidentifierade. LÄS MER