Sökning: "öppna frågeställningar i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden öppna frågeställningar i matematik.

  1. 1. Kreativt Tänkande Och Problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maryam Bah; Mattias Olsson; [2024]
    Nyckelord :creative thinking in mathematics; creative thinking skills; creative problem solving; heuristic; problem-solving strategies; kreativt tänkande inom matematik; kreativt tänkande; kreativ problemlösning; heuristik;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att undersöka vikten av kreativt tänkande, dess relation till problemlösningsförmågan och den relationella förståelsen. Problemlösningsförmågan är en förmåga som understryks i läroplanen för matematik årskurs 4-6, därmed undersöker vi relationen mellan det kreativa tänkandet och problemlösningsförmågan. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande inom matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sonja Bolbolian; Emelie Lopez Åström; [2022]
    Nyckelord :achievement; cooperative learning; elementary education; elementary school; equity; group work; mathematics;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur lärare upplever att kooperativt lärande ur ett inkluderande perspektiv kan påverka elevers kunskapsutveckling i matematik. Vidare undersöker studien lärarnas tillvägagångssätt för att stimulera eleverna till att vilja samarbeta och lära i grupp inom matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar kring skillnader mellan flickors och pojkars attityder, självförtroende och ångest i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Dahl; Aghigh Karimi; [2021]
    Nyckelord :attityder; grundskola; matematik; självförtroende; stereotyper; uppfattningar; värderingar; ångest;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett centralt begrepp för maktrelationer och den över- respektive underordning som förekommer i samhället mellan män och kvinnor är könsmaktsordning. Denna makt illustreras av bland annat könsuppdelningen på arbetsmarknaden eller av att män tjänar mer än kvinnor, trots samma utbildningsnivå. LÄS MER

  4. 4. Attityder till matematikundervisningen : Hur kan läraren arbeta för att främja positiva attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ludwig Allard; Olsson Annie; [2021]
    Nyckelord :elever; attityd; matematikundervisning; intresse; matematik; påverkan; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som påverkar elevers attityd till matematik samtvad vi som lärare kan göra för att främja en god attityd. Flera forskare menar att den negativasynen på matematik kommer ifrån samhället. LÄS MER

  5. 5. Rätten till en likvärdig matematikundervisning i grundsärskolan – en fråga om prioriteringar, självständighet och lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Nettrander; [2020]
    Nyckelord :Centrala innehållet; grundsärskola; IF-diagnos; likvärdig skola; läroplanen för grundsärskolan Lsär 11 ; matematik; The right to an equivalent mathematics education in special schools for children with intellectual disability – a question of priorities; independence and teachers didactic choices;

    Sammanfattning : Kunskapsbidraget från denna studie fokuserar på att medföra en djupare insyn i hurundervisningstiden i matematik i grundsärskolan årskurserna 7-9 fördelas på de femkunskapsområden i det centrala innehållet, samt en kartläggning av möjliga orsaker och syftenmed denna fördelning.Syftet med studien är att öka kunskapen om hur lärare kan fördela undervisningstiden på defem kunskapsområdena i matematik, utifrån det centrala innehållet i grundsärskolans läroplan(Lsär 11), i årskurserna 7-9, och hur fördelningen motiveras. LÄS MER