Sökning: "öppna frågeställningar i matematik"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden öppna frågeställningar i matematik.
21. Det nationella matematikprovets påverkan. En studie av hur några matematiklärare i grundskolans senare år anser att det nationella provet i matematik påverkar deras undervisningsplanering
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Vårt syfte är att undersöka vad matematiklärare i grundskolans senare år anser om betydelsen av det nationella matematikprovets påverkan när det gäller deras undervisningsplanering. För att få klarhet i syftet så innefattar undersökningen tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur de nationella proven påverkar lärarnas undervisningsplaneringar, vad de anser om betydelsen av en sådan påverkan och hur elevernas matematiska förståelse påverkas. LÄS MER
22. Strategiskt samarbete For the Win : En studie om interaktioner i World of Warcraft
Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Multiplayer online role-playing game (MMORPG) spel har blivit mycket populära. Trots detta finns det begränsad forskning kring spelares interaktion och kommunikation gällande samarbete. Det här arbetet har därför riktat in sig på hur interaktion och kommunikation gällande hur samarbetet fungerar inom MMORPG spelet World of Warcraft. LÄS MER
23. Skapande verksamhet - ett av matematikens många ansikten
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteVårt syfte är att lyfta fram arbetssätt där man kan bedriva matematikundervisning med kreativa skapande inslag.Vi vill även studera en yrkesverksam pedagog som bedriver en undervisning som är aktuell inom ramen för vårrapports intresseområde. LÄS MER
24. Matematisk kommunikation – En studie om en lärares frågor och samtal i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärarens verbala kommunikation i klassrummet. Vi ville titta på frågorna som läraren ställde till sina elever. Studien består av observationer från tre matematiklektioner i en år 5 klass. Två av lektionerna är könsuppdelade i flickor respektive pojkar medan den sista lektionen är i helklass. LÄS MER
25. "Matte är tråkigt!"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka arbetssätt som används i matematikundervisningen i några klasser i skolår 1 och 4. Vidare ville vi även få reda på vilken interaktion som förekommer mellan elever samt mellan pedagog och elev i några klasser i skolår 1 och 4. LÄS MER