Sökning: "öppna frågeställningar i matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden öppna frågeställningar i matematik.

  1. 6. Konkret material i matematikundervisning : En enkätstudie om mellanstadielärares åsikter om att använda konkret material i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Kristiansen; [2019]
    Nyckelord :Konkret matematik; laborativ matematik; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verksamma undervisande lärare i grundskolans mellanår använde sig av konkret material i sin matematikundervisning samt vad dessa lärare ser för fördelar och nackdelar med att använda konkret material i sin undervisning. Undersökningens urval är behöriga undervisande lärare i årskurs 4–6 och bygger på en kvalitativ studie där enkäter med öppna frågor användes för att genomföra studien. LÄS MER

  2. 7. DATORSPELANDE - ETT HINDER ELLER ENMÖJLIGHET FÖR ELEVENS LÄRANDE I SKOLAN? En intervjustudie om storspelande elevers erfarenheter av sitt spelande och sin skolgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kerime Serpil Demirsü; [2018-08-28]
    Nyckelord :Datorspel; datorspelsberoende; dataspelande; datorspelsproblem; datorspel effekter; ungdomar datorer; computer video game addiction;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka problematiska datorspelsvanor hos unga vuxna och vad detta har inneburit för deras sociala liv och skolgång. I studien har följande frågeställningar behandlats: i/ vilken påverkan datorspelande har på skolarbetet, ii/vad som driver/motiverar datorspelandet, iii/ hur datorspelandet påverkar de dagliga rutinerna, hälsa och andra aktiviteter, iv/ hur skolorna hanterar elever med problematiskt datorspelande för att de ska klara skolstudierna. LÄS MER

  3. 8. Hur kan pedagoger främja elevers kommunikationsförmåga i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mile Nakevski; Mimmi Thomsen; [2018]
    Nyckelord :Elev; Grundskola; Kommunikationsförmåga; Kommunikation inom matematik; Lärare; Pedagog; Utveckla;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet avser att belysa hur pedagoger kan främja kommunikation i matematikklassrummet och hur pedagoger kan utveckla elevers kommunikationsförmåga i matematikklassrummet i grundskolans tidigare år och det görs utifrån lärares perspektiv. Arbetet tar sin utgångspunkt i aktivitetsteorin som grundar sig i det sociokulturella perspektivet eftersom aktivitetsteorin bygger på att det finns ett samspel mellan människa, miljö och den aktivitet som människan deltar i. LÄS MER

  4. 9. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 10. Coachning för verksamhetsutveckling : Coachningsmodeller

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Annika Henningsson; Emmy Wixenius; [2016]
    Nyckelord :Coaching; Coaching models; TQM Total Quality Management; Lean Leadership; Coachning; Coachningsmodeller; TQM Offensivkvalitetsutveckling Hörnstensmodellen; Lean Ledarskap;

    Sammanfattning : För att möta kraven från en allt mer konkurrensutsatt och global marknad bedrivs någon form av förbättrings- eller förändringsarbete i dagens organisationer. En grundläggande förutsättning för att nå framgång i arbetet med verksamhetsutvecklingen är ett engagerat, synligt och tydligt ledarskap. LÄS MER