Sökning: "öppna frågor och undersökande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden öppna frågor och undersökande.

  1. 1. Off the wall : Ett undersökande av graffitisom ett extramuralt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Kristoffer Persson; [2023]
    Nyckelord :Extramuralt lärande; graffiti; bildundervisning; motstånd; kreativt uttryck; elevengagemang;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa undersökning utforskar den utmaning många elever står inför inombildutbildningen: övertygelsen om att "Jag kan inte rita". Detta självbegränsande övertygelse utgör ett hinder för konstnärligt uttryck och väcker frågor om hur vår uppfattning om konst och lärande inverkar vår förmåga att uttrycka oss. LÄS MER

  2. 2. Från is till gas - vattnets faser i årskurserna F-3 : En studie om hur svenska lärare beskriver sitt arbete medvattnets faser, övergångar och begrepp i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ellinor Heitz; [2022]
    Nyckelord :vattnets faser; begrepp; undersökande arbetssätt; bedömning; stöttning;

    Sammanfattning : Den här studien ämnade att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med vattnets olika faser och begrepp i årskurserna F-3. Studien utgick ifrån anonyma enkäter med blandade öppna och slutna frågor. Frågorna fokuserade på undersökande arbetssätt, bedömning och stöttning av eleverna. LÄS MER

  3. 3. Helöppna och slutna laborationers inverkan på olika former av lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hampus Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Öppen laboration; Sluten laboration; Undersökande laboration; Frihetsgrader; Lärande;

    Sammanfattning : Det finns olika studier om hur lärandet påverkas av graden av frihet under laborationer. I denna undersökning, med syfte att jämföra elevgruppers teoretiska och praktiska kunskaper, samt upplevelse efter öppen respektive sluten laboration, får fyra olika elevgrupper genomföra en laboration där de ska undersöka bomull och stålull, bland annat genom förbränning. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i storskaliga internetbaserade kurser : En kvalitativ studie om karaktären av den sociala interaktionen i diskussionsforum i xMOOCar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Malin Engquist; [2018]
    Nyckelord :Massive Open Online Courses; MOOC; xMOOC; social interaction; Community of Inquiry; self-paced; instructor-paced; learning; asynchronous discussion forums; storskalig öppen internetbaserad kurs; MOOC; xMOOC; social interaktion; undersökande gemenskap; CoI; självstyrd studietakt; lärarledd; lärande; asynkrona diskussionsforum;

    Sammanfattning : Storskaliga, öppna, internetbaserade kurser (MOOCar) introducerades år 2008 av George Siemens och Stephen Downes och deras popularitet har ökat ända sedan dess. Förespråkare av MOOCar påstår att de har en potential att möjliggöra livslångt lärande för människor från hela världen. LÄS MER

  5. 5. "Vår saga ska vara en bro av glasspinnar"-En studie om dialogen mellan barnet och pedagogen i ett utforskande av naturvetenskap och teknisk perpsektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Weman; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; dialog; naturvetenskap och teknik; konstruktion; utforskande; frågor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger kommunicerar med barn och är medforskare när barn undersöker olika fenomen och vill få svar på frågor om naturvetenskap och teknik. Vilka frågor ställer barnen i ett utforskande samt på vilket sätt bemöter pedagogen frågorna så att det sker ett lärande? Det som framkom i min studie är att barn är intresserad av naturvetenskap och teknik samt att nyfikenhetsfrågorna finns där när pedagogen är med som en medforskare kring objektet. LÄS MER