Sökning: "öppna matematikuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden öppna matematikuppgifter.

  1. 1. "Jag tänkte bara 15 + 7 – 6" : En empirisk studie om elevers tolkning av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jelena Mårtensson; [2016]
    Nyckelord :Statisk förståelse; dynamisk förståelse; likhetstecknet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion i årskurs 3 samt deras klasslärares uppfattning av den egna matematikundervisningen, som behandlar addition, subtraktion och likhetstecknet. Studiens syfte besvaras genom följande frågeställningar: Vad kan specifikt utformade matematikuppgifter ge för information om elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktion i årskurs 3? samt Vad tänker en lärare om de resultat som framkommit av elevernas matematikuppgifter? Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvantitativ metod, i form av en enkät där elever i årskurs 3 fått lösa speciellt utformade matematikuppgifter och en kvalitativ metod, i form av semi-strukturerad intervju med elevernas lärare. LÄS MER

  2. 2. "Jag tänkte bara 15 + 7 –6" : En empiriskstudie omelevers tolkning av likhetstecknetoch sambandet mellan addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jelena Mårtensson; [2016]
    Nyckelord :Statisk förståelse; dynamisk förståelse; likhetstecknet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers förståelseav likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktioni årskurs 3 samt deras klassläraresuppfattning av den egna matematikundervisningen, som behandlar addition, subtraktion och likhetstecknet.Studiens syfte besvaras genom följande frågeställningar: Vad kan specifikt utformade matematikuppgifter ge för information om elevers förståelse av likhetstecknet och sambandet mellan addition och subtraktioni årskurs 3?samtVad tänker en lärare om de resultat som framkommit av elevernas matematikuppgifter? Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvantitativ metod, i form av en enkät där elever i årskurs 3 fått lösa speciellt utformade matematikuppgifter och en kvalitativ metod, i form av semi-struktureradintervju med elevernas lärare. LÄS MER

  3. 3. Öppna matematikuppgifter på gymnasiet : Studie baserad på en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Therese Didriksson; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiet; kedjeregeln; matematik 4; matematikkunskap; sammansatta funktioner; öppna matematikuppgifter;

    Sammanfattning : En gymnasielärare ska testa elevernas olika matematiska förmågor och för att eleverna ska kunna visa de olika förmågorna måste matematikuppgifterna vara utformade på ett sådant sätt så att eleverna får möjlighet till att visa de olika förmågorna. Därför är matematikuppgifter önskvärda som kan testa flera olika förmågor samtidigt och därför baseras den här uppsatsen på en matematikuppgift som uppfyller detta villkor. LÄS MER

  4. 4. Öppna och rika matematikuppgifter i skolundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Therese Didriksson; [2015]
    Nyckelord :öppna matematikuppgifter; rika matematikuppgifter; undervisning; matematikundervisning; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Att sträva efter att vara en skola för alla innebär en stor variation i klassuppsättningarna och likaså kunskapsnivåerna inom klasserna. Att då som lärare ge eleverna det stöd och stimulans som de behöver för att kunna utvecklas så långt som möjligt kan vara en utmaning. LÄS MER

  5. 5. Extramural matematik för gymnasiet

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Tobias Olsson; Magnus Lundberg; [2010]
    Nyckelord :Extramural; matematik; aktivitet; experiment; laboration; matematisk modellering; Dewey; PBL.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är format efter författarnas egen vilja att skriva om matematikundervisning som återfinns utanför klassrummet. Det är skrivet på institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. LÄS MER