Sökning: "öppna problemlösningar"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden öppna problemlösningar.

  1. 1. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :LiliaRoss Namroud; Emelie Humbla; [2022]
    Nyckelord :The five mathematical competencies; laboratory work; talk moves; open problem solving; math; primary school teacher; De fem matematiska förmågorna; laborativt arbete; Talk moves; öppna problemlösningar; matematik; F-3 lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER

  2. 2. På gott och ont : En studie i pedagogiskt utvecklande ledarskap på distans

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charlotte Wetterwik; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap på distans; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Studiens forskningsfält innefattar ledarskapsforskning med lärande i arbetslivet och beskrivs utifrån teoretiska utgångspunkter som utgår från Bernard M. Bass ledarskapsteori från år 1985 om den pedagogiska aspekten transformativt (utvecklande) ledarskap. LÄS MER

  3. 3. Matematisk problemlösning med barn i 6 årsåldern : Vilka olika strategier använder barn för att lösa problem med öppna frågor och frågor med givet svar?

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Liselott Grahm; Sinikka Liljekvist; [2007]
    Nyckelord :matematik i förskoleklass; problemlösning; lösningsstrategier; rita som stöd;

    Sammanfattning : I detta examensarbete var vårt syfte att synliggöra vilka matematiska strategier som framkommer vid praktisk problemlösning när det gäller barn i 6 årsåldern. Vi ville även undersöka hur barnen använder det de ritar som ett stöd för att lösa problemen. LÄS MER