Sökning: "örebro universitet intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden örebro universitet intervju.

  1. 1. Hundens dramaturgi : En kvalitativ observationsstudie som undersöker hundens effekt på äldre inom äldrevården

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ida Olsson; Johannes Ångman; [2024]
    Nyckelord :Elderly; Visiting dog; Retirement home; Goffman; Sence of Coherence; Äldre; Besökshund; Äldreboende; Goffman; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan hund och boende på äldreboende i olika vardagssituationer samt hur relationen mellan hund och äldre på äldreboende påverkar den äldres välbefinnande. Deltagande observationer samt en kompletterande semistrukturerad intervju har använts för att införskaffa data. LÄS MER

  2. 2. En studie i vilka strategier elever i årskurs sju har med sig från årskurs sex för matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Problemlösning; strategier; matematik; grundskola.;

    Sammanfattning : Viktigt att elev hittar sina egna strategier för matematisk problemlösning för det matematiska utvecklandet. Att lära sig strategier vid problemlösning är ett centralt innehåll i läroplanen LGR 22 (Skolverket, 2022). LÄS MER

  3. 3. Improvisation på trumset : En studie om improvisationsmetoder för elever med begränsad erfarenhet av improvisation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Anton Hägg Meijer; [2023]
    Nyckelord :Trumset; improvisation; kreativitet; skaparglädje; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan arbeta med improvisation med trumsetselever på ett sätt som främjar deras skaparglädje och kreativitet. Studien genomfördes med totalt fyra elever. Två eleverna fick en 40 minuter lång lektion var, och två elever fick en 40 minuter lång lektion tillsammans. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta i klassrummet med böcker omflykt från krig : en kvalitativ studie om användningen av boksamtal och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Mikaela Krantz; [2023]
    Nyckelord :Read-alouds; reading aloud; booktalk; boksamtal; högläsning; krig i barnböcker; flykt från krig; bilderbok; kapitelbok;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två barnböcker, varav en bilderbok Azzis flykt (2016) skriven av Sara Garland och en kapitelbok Flykten från Kabul (2016) skriven av Naheed Hasnat Senzai. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur flykt från krig gestaltas i två skönlitterära böcker samt hur lärare kan arbeta i klassrummet för att prata om och uppmärksamma eleverna om krig och flykt som är aktuella idag. LÄS MER

  5. 5. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER