Sökning: "örebro universitet kulturella skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden örebro universitet kulturella skillnader.

  1. 1. "Barns uppfattningar och värderingar krockar många gånger" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering relaterat till kulturella skillnader och likheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emilia Berg; Emilia Norell; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikthantering; kulturella skillnader och likheter; mångkulturella uppdraget.;

    Sammanfattning : Sverige kan idag ses som ett mångkulturellt samhälle, där svenska förskolor kan uppfattas som att de har mångkulturella barngrupper, eftersom barn inte alltför sällan har olika etniska, kulturella och religiösa bakgrunder. Barn får i och med det tidigt ta del av en kulturell mötesplats och kulturell mångfald. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares upplevda status

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Järling; Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Upplevd status; Kapital; Fält; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : En ständigt aktuell diskussion om lärares status förs i media, bland politiker och bland lärare själva. Trots att diskussionen berör alla lärare i dagens skola så råder det upplevda skillnader beträffande status beroende på om man undervisar i ett teoretiskt eller i ett praktiskt ämne (Killgren, 2021). LÄS MER

  3. 3. Föräldrasamverkan i förskolans arbete med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Embla Bergström; Amina Rodén; [2021]
    Nyckelord :Föräldrasamverkan; hållbar utveckling; ekonomiska dimensionen; ekologiska dimensionen; sociala dimensionen; förskolans praktik; didaktik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om två viktiga ämnen för förskolan, vilka är föräldrasamverkan och hållbar utveckling. Syftet med den här kvantitativa studien är att undersöka och skapa kunskap om hur personal i svensk förskola runt om i Sverige använder sig av föräldrasamverkan, specifikt i deras arbete med hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan personlighet, normativt beteende och rädsla under COVID-19

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Alexandra Andreou; Anneli Osmanagic; [2020]
    Nyckelord :personality; COVID-19; restrictions; hygiene behavior; fear; recommendations; personlighet; COVID-19; restriktioner; hygienbeteende; rädsla; rekommendationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan personlighet och normativt beteende, i denna studie definierat som hygienbeteende i följandet av rekommendationer för COVID-19. Studien undersökte även sambandet mellan personlighet och rädsla för COVID-19, samt könsskillnader i hygienbeteende och rädsla för COVID-19. LÄS MER

  5. 5. Titta på Muhammeds dotter! : -en kvalitativ studie om kvinnans roll i den kurdiska kulturen.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Mari Humaloja Olsson; [2019]
    Nyckelord :gender roles; honordiscourse; norms; identities; violent capital; nation-building; könsroller; hedersdiskurs; normer; identiteter; våldskapital; nationsbyggande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur kurdiska kvinnor rekonstruerar könsroller, normer och värderingar i spänningsfältet mellan den kurdiska kulturen och det svenska samhället utifrån en hedersdiskurs. Utifrån syftet har studien diskursanalys som metod och teori med stora, och stundtals nationella, diskurser i fokus. LÄS MER