Sökning: "örebro universitet pedagogiska institutionen"

Visar resultat 1 - 5 av 302 uppsatser innehållade orden örebro universitet pedagogiska institutionen.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse av genusnormer i Tomtebobarnen och Ska vi va?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Elsa Beskow; Tomtebobarnen; Pija Lindenbaum; Ska vi va?; genusnormer; genusstereotyper; svenska; pedagogik; bilderböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka genusnormer som synliggörs i bilderböckerna Tomtebobarnen (1910) av Elsa Beskow och Ska vi va? (2013) av Pija Lindenbaum. De valda bilderböckerna analyseras med hjälp av kvalitativ och kvantitativ metod samt begreppen ikonotext och Maria Nikolajevas tabell över kvinnliga och manliga egenskaper. LÄS MER

  3. 3. "Vi förlägger problemen utanför skolan och tänker inte på den kompetens vi faktiskt har" : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med att främja närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Bergdahl; Åsa Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; främja närvaro; lärmiljö; relationellt perspektiv; systemteori; specialpedagogens arbete.;

    Sammanfattning : I aktuell forskning kring skolfrånvaro framkommer ett behov av perspektivskifte, från att se till individuella orsaker gällande frånvaro mot att se till skolan och dess lärmiljöer i syfte att främja närvaro. Specialpedagogens uppdrag handlar enligt examensförordningen (SFS 2017:1111) om att verka för en lärmiljö som är tillgänglig för alla elever genom att arbeta på både individ-, grupp- och organisationsnivå. LÄS MER

  4. 4. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Daniel Fries; Rasmus Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dyscalculia; mathematics; teaching aids; strategies; primary school; Dyskalkyli; matematik; hjälpmedel; strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER

  5. 5. Genusnormer i barn- och ungdomslitteratur på mellanstadiet : – En analys av Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, samt Enola Holmes och den försvunna flickan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Karlsson; Isabelle Ångerud; [2023]
    Nyckelord :Genus; genusnormer; barnlitteratur; Enola Holmes; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Nancy Springers böcker Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (2018) och Enola Holmes och den försvunna flickan (2019). Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skildras i barnlitteratur, utifrån två barn- och ungdomsböcker utläses hur dessa representerar respektive skiljer sig från traditionella genusnormer. LÄS MER