Sökning: "örebro universitet pernilla"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden örebro universitet pernilla.

  1. 1. Från fingerfärdig pianospelare till knapphändig knapptryckare : En kvalitativ textanalys av musikinslagen i förskolan och förskollärarutbildningen år 1977–2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; Pernilla Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :History in education; curriculum; education for pre-school teachers; selective traditions; music in pre-school; curriculum theoretical perspectives.;

    Sammanfattning : Music has the capacity to stimulate children in the development of their skills, such as their social, emotional, and physical abilities. However, music and its involvement in educational contexts for pre-school teachers has shifted. LÄS MER

  2. 2. Ironins röst i Flashback Forever : - En studie av en podcasts underhållande ironier i interaktioner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Lindgren; Pernilla Widå; [2023]
    Nyckelord :Retorik; interaktionsanalys; ironi; doxa; kairos; lyssnare; podcast;

    Sammanfattning : The following qualitative study has examined the verbal irony in the podcast “Flashback Forever”. There is a lack of research in the field of irony in podcasts. The essay aimed to understand how podcast hosts can entertain through ironic utterances and how irony can affect interactions. LÄS MER

  3. 3. "När tankarna springer före" : En kvalitativ studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; Sofie Österberg; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; högpresterande elever; specialpedagogik; differentierad undervisning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade begreppsintervjuer bidra med kunskaper om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning. I studien har fyra specialpedagoger och fyra speciallärare från sex olika kommuner i Mellansverige deltagit. LÄS MER

  4. 4. Patienters lidande vid smärtsamma venösa bensår

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Pernilla Askemark; Emira Arnautovic; [2022]
    Nyckelord :hälsorelaterad livskvalitet; lidande; patienters erfarenheter; smärta; venösa bensår;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bensår definieras som ett öppet sår beläget nedanför knät där venös etiologi är vanligast. Patienter med smärtsamma venösa bensår upplever smärta i samband med omläggning samt en ständigt närvarande bakgrundssmärta som är en stor del av deras lidande. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns alltid en plats i ringen, välkommen” : Teaterlärares arbete med inkludering och delaktighet i teatergrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Pernilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :Teater; elevinflytande; lärarroller; kulturskola; lärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur teaterlärare på kulturskolan resonerar kring att skapadelaktighet och inkludering i teatergrupper. För att uppnå detta har semistrukturerade intervjueranvänts, med hjälp av öppna observationer som endast används för att skapa en gemensamgrund för intervjuerna. LÄS MER