Sökning: "öva musik"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden öva musik.

  1. 16. Att öva utanför övningsrummet : En musikanalys av Richard Strauss konsert för oboe och liten orkester

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Victor Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Oboe; Richard Strauss; Konsert för oboe och liten orkester; Musikanalys; Senromantik;

    Sammanfattning : Richard Strauss (1864–1949) var en av de mest tongivande kompositörerna och dirigenterna under sin mycket långa och framgångsrika karriär. Hans oboekonsert, skriven 1945–1946, var ett av de sista stycken han komponerade och har sedan blivit ett mycket viktigt verk i oboerepertoaren. LÄS MER

  2. 17. Om mental träning och hur den kan användas i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Wallmyr; [2020]
    Nyckelord :mental träning; nervositet; sångundervisning; musikalisk prestation;

    Sammanfattning : Nervositet är något som de flesta har upplevt. Ofta är den ovälkommen och bidrar till ett försämrat resultat av det vi ska prestera. Forskning visar att vi med rätt sorts träning kan öva upp våra kognitiva förmågor och uppleva positiva effekter i samband med prestationer och i övriga livet. LÄS MER

  3. 18. "Vem är jag, och sådana saker" : En kvalitativ studie om hur tre bildlärare ser på identitet och personlig utveckling inom bildundervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofie Olsson; [2020]
    Nyckelord :Identitet; personlig utveckling; bildpedagogik; fenomenologi; essens; begrepp; meningsinnehåll; uttryck;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades tre bildlärare, verksamma på högstadiet, i syfte att undersöka hur de resonerar kring och arbetar med begreppen identitet och personlig utveckling i förhållande till bildämnet. Det insamlade materialet analyserades och tolkades sedan utifrån fenomenologisk teori, ämnesdidaktiskt perspektiv på uttryck och innehåll i abstrakta begrepp samt fyra, kända identitetsperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Övningsmotivation : En studie i elevers övningsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Viktoria Hillerud; [2019]
    Nyckelord :Motivation; musik; kulturskola; enkät; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I studien utforskades begreppet ”motivation” för att beskriva barn och ungas vilja att öva ett instrument. Med motivation menas det som får en person att känna lust till att göra något, ifrån vilket man ofta talar om inre och yttre motivation. LÄS MER

  5. 20. Varför övar inte eleverna? : En fenomenologisk intervjustudie om elevers motivation till att vilja öva på ett instrument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erika Persson; [2019]
    Nyckelord :motivation; practice; phenomenology; qualitative interviews; music school; pupils’ perspective; motivation; övning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer; kulturskola; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur några elever inom kulturskolan upplever förhållandet mellan motivation och övning. Bakgrundskapitlet belyser tidigare forskning och litteratur inom området motivation till att vilja öva. LÄS MER