Sökning: "övergång från skola till arbetsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden övergång från skola till arbetsliv.

  1. 1. BoI-utbildningars pedagogiska innehåll och högskolebibliotekschefers beskrivningar av pedagogisk kompetens

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Kursplaner; intervjuer; högre utbildning; användarundervisning; pedagogisk kompetens; sociokulturell teori; professionsteori; övergång från skola till arbetsliv;

    Sammanfattning : Discussions about an assumed discrepancy between the content being taught in Library and Information Science (LIS) education and the needs of the labour market has been noted both on an international and a national level. Previous studies have highlighted a lack of pedagogical content in LIS programmes which, as a result, seemingly inadequately prepares students for the many pedagogical aspects of library work. LÄS MER

  2. 2. Från främjande till tämjande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pär Franzén; Ola Lundin; [2021-05-24]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Förberedelse; Övergång; Anställningsbarhet; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : I själva övergången mellan skola och arbetsliv situeras vägledaren. Dessa ska symbolisera den totala kompetens särskolans elever utvecklat och ska ha en djup insikt i elevernas intressen och förmågor för att på så sätt kunna hitta en meningsfull framtida sysselsättning, något som innebär en djup betydelse för individen. LÄS MER

  3. 3. Jag vill ha ett riktigt jobb, precis som alla andra : En kvalitativ intervjustudie om hur unga med intellektuell funktionsnedsättning förbereds inför arbete och sysselsättning efter gymnasiesärskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Fredriksson; Erika Brinkesjö; [2017]
    Nyckelord :social arbete; Sverige; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskolan; nationellt program; handlingsutrymme; förberedelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att individer med intellektuell funktionsnedsättning har svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden jämfört med andra ungdomar, vilket gör att det behövs särskilda insatser för att ge dessa individer utbildning eller arbete. Regeringen bedömer att övergången från skola till arbetsliv är betydelsefull för möjligheten till kommande långsiktig etablering på arbetsmarknaden och i samhällslivet. LÄS MER

  4. 4. Från gymnasiesärskolans individuella program till Daglig verksamhet : - handläggningsprocessen inför val av sysselsättning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Ekegren; Minna Barkenskiöld; Lis Brylle Ramsten; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; makt; samverkan; SYV; övergångar;

    Sammanfattning : Delaktighet och förmågan att kommunicera är grunden för att kunna påverka sin framtid. För personer med intellektuell funktionsnedsättning handlar det ofta om att få möjlighet att använda AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Mötet med arbetslivet. En kvalitativ undersökning om praktikens betydelse för gymnasiesärelever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Niklasson; Karin Svensson; [2015]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; gymnasiesärelev; praktik; övergång; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Övergången till arbetslivet kan vara komplex och besvärlig för individer med intellektuell funktionsnedsättning som lämnar gymnasiesärskolan. För att underlätta övergången har gymnasiesärskolan ett ansvar att förbereda eleven inför etableringen på arbetsmarknaden, vilket främst sker genom praktik. LÄS MER