Sökning: "övergångar aktiviteter förskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden övergångar aktiviteter förskola.

  1. 1. Förskollärares arbete med utagerande barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Boström; Rebecka Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :utagerande barn; förskola; förskollärare; bemötande; anpassningar;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om utagerande barn i förskolan och inriktas mot förskollärares bemötande av utagerande barn samt vilka anpassningar och förebyggande arbete som utförs i verksamheten. Lutz (2009, ss. 30–31) förklarar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd är inkluderade i den ordinarie förskoleverksamheten i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Trygghet och anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Alexander; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; nära relationer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med barns separation och utträde från förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Bäcklund; [2016]
    Nyckelord :Separationsprocess; separationsarbete; utträde; övergång; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att börja fylla den kunskapslucka som finns om barns separation och utträde från verksamheter och det genom att studera hur fyra förskolor med olika förutsättningar hjälper barnen att separera sig och avsluta sin tid på förskolan. Studiens frågeställningar lyder: -         Hur arbetar förskollärare för att hjälpa barn att avsluta sin tid från förskolan? -          Vad kan variationerna i förskollärares arbetsätt bero på? Studien har ett sociokulturellt perspektiv med intervjuer som metod. LÄS MER