Sökning: "övergångar"

Visar resultat 21 - 25 av 338 uppsatser innehållade ordet övergångar.

  1. 21. Temperatur- och flödesberoende beteende i anslutning till lek hos harr (Thymallus thymallus) i Indalsälven

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013)

    Författare :Daniel Sjöström; [2023]
    Nyckelord :spawning; breeding; grayling; temperature; flow; behaviour; season; hydroelectric power; hydropeaking; waterways; wind power; green energy; shallow; grayling population; spawning period; incubation; temperatur; temperaturberoende; flöde; flödesberoende; beteende; lek; harr; thymallus thymallus; indalsälven; järkvissle; korttidsreglering; vattenkraft; lekdjup; inkubation; flödesreglering; flödesregim; harrbestånd; ståndplats; handpejling; lekperiod; lekbeteende; konnektivitet; vandringshinder; fragmentering;

    Sammanfattning : Vattenkraftens påverkan på rinnande vatten är välbeskriven i litteraturen. Med ökat intresse för vindkraft och andra energislag med begränsad klimatpåverkan, ökar även behovet av reglerkraft. Effekten av korttidsreglerad vattenkraft på ekosystem är ett aktuellt ämne med kunskapsluckor i stort behov av fler studier. LÄS MER

  2. 22. Pre-Existing Film Music Re:sourced : Technical Aspects and Narratological Implications of Audible Diegetic Transitions in Joker and Other Films

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Martin Danstål Skiöld; [2023]
    Nyckelord :film music; technical aspects; narratological implications; audible diegetic transitions; transaural displacements; diegetic; non-diegetic; intra-diegetic; meta-diegetic; supra-diegetic; trans-diegetic; sound advance; bridge; lag; story; discourse; instant; gradual; emotive; grounding; narrow; wide; Joker; Baby Driver; Coda; Guardians of the Galaxy; Star Wars;

    Sammanfattning : This thesis concerns itself with a phenomenon found in film music that can be described as audible diegetic transitions. In short, an audible diegetic transition occurs when film music shifts from one implied musical placement to another by changing its pre­sented sound quality. LÄS MER

  3. 23. The green and digital transition : A case study about the EU twin strategy and the perceptions of six large companies in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Oskar Enocksson; [2023]
    Nyckelord :sustainability; digitalisation; EU twin strategy; socio-technical transitions; business; hållbarhet; digitalisering; EU:s tvillingstrategi; socioteknologiska övergångar; företag;

    Sammanfattning : Two of the global megatrends today are the green and digital transition. Climate change, loss of biodiversity, and an increasing scarcity of resources coincide with rapid technological development which is fundamentally altering societies. LÄS MER

  4. 24. Elevers förflyttningar före och efter idrottslektioner – mer än bara förflyttningar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Andreas Isaksson; [2023]
    Nyckelord :förflyttningar; Idrott och hälsa; kunskapsutveckling; relationer; välmående;

    Sammanfattning : På platser utanför de formella undervisningssituationerna har skolan inte alltid insyn i de kunskaper och värderingar som förmedlas, eftersom skolpersonal inte alltid är närvarande. Sådana platser kan vara de förflyttningar och övergångar som eleverna gör mellan olika platser i samband med idrottslektioner. LÄS MER

  5. 25. Lärares resonemang kring klasstorlekar : En kvalitativ studie om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Pernilla Dahl; Malin Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; klasstorlek; undervisning; elevgruppering; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att undersöka hur lärare tänkt och didaktiskt resonerat om klasstorlekens förhållande till undervisningens utformning och innehåll. Det är en kvalitativ studie om hur legitimerade lågstadielärare resonerat både om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån språkliga, konstnärliga och naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER