Sökning: "övergången från högstadiet till gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden övergången från högstadiet till gymnasiet.
1. Riskfaktorer för cannabisbruk i övergången till vuxenlivet. : Influenser, beteenden och bakomliggande faktorer för ett senare cannabisbruk hos ungdomar i en utvecklande fas av deras liv.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Cannabisbruk bland ungdomar är ett internationellt problem, eftersom substansen kan förändra den utvecklande processen I hjärnan hos brukaren. Därav blir målet med denna studie att kasta ljus på vilka faktorer som har en effekt på risken för individer i en utvecklande fas av livet att bruka cannabis sett genom ett svenskt perspektiv. LÄS MER
2. Att stå upp för sin rätt– är det värt det? : En intervjustudie med elever som har dövhet eller hörselnedsättning om self-advocacy i övergången till gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om under vilka omständigheter elever med dövhet eller hörselnedsättning (d/hns) utövar self-advocacy i övergången från högstadiet till gymnasiet. Self-advocacy innebär att individen står upp för sina behov och påverkar sin omgivning för att få likvärdiga förutsättningar till delaktighet. LÄS MER
3. Möjligheter, utmaningar och hinder vid starten på gymnasiet för elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning Jaros, Karolina & Magnusson, Josefin (2021). Möjligheter, utmaningar och hinder vid starten på gymnasiet för elever i behov av stöd. Specialpedagogprogrammet, Institution för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER
4. På tröskeln till gymnasiet : En tolkande fenomenologisk studie av gymnasieungdomars upplevelser av övergången från högstadiet till gymnasiet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka och bredda förståelsen för ungdomars upplevelser under övergången från högstadiet till gymnasiet. Studien ämnar undersöka vilka faktorer som påverkar ungdomars upplevelser under denna övergång. LÄS MER
5. Övergången till gymnasiet : Hur identifieras svaga matematikelever?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : This essay investigates how transitions into high school in Sweden are organized in order to help students who perform poorly in the field of mathematics. Questions addressed are if these students are part of an organized transition in which information regarding their skills are passed on from school to school or are they in case of missing information detected upon arrival in the new school? For this purpose twenty schools were investigated. LÄS MER