Sökning: "övergångsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet övergångsarbete.

  1. 1. Förskolans övergångsaktiviteter : En kvantitativ studie om omfattningen av förskolepersonalens arbete med övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Bolin; Anders Nordenskiöld; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; samverkan; övergång; övergångsaktiviteter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka omfattningen av förskolepersonalens arbete med övergången mellan förskola och förskoleklass. Syftet undersöktes med hjälp av en kvantitativ enkätstudie riktad till all förskolepersonal med pedagogiskt uppdrag. LÄS MER

  2. 2. “Jag har mina svårigheter men har ändå rätt att leva mitt liv som jag vill leva” : - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares roll i övergångsarbetet inom gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Carnehult Pettersson; Ellinor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; samhällsdeltagande; samverkan; studie- och yrkesvägledning; övergångsarbete;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer genomförda med åtta SYV vilka arbetar på gymnasiesärskolor runt om i Sverige. Ämnesvalet grundar sig i vetskapen att särskoleelevers framtida samhällsdeltagande är beroende av gymnasiesärskolans övergångs­arbete samt en önskan om att få fördjupad förståelse för denna arbetsprocess och dess förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Transition Work Between School Years K-3 and 4-6 in Sweden : - The Importance of Teacher Collaboration in the Subject of English.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lena Åkerman; Mikaela Linder; [2021]
    Nyckelord :years K-3; years 4-6; teachers’ perceptions; principals’ perceptions; students’ academic performance; transition work; transition collaboration; collegial learning; national governing documents; collective efficacy.;

    Sammanfattning : This study has a fourfold focus. Firstly, the study aims to fill a gap in research regarding teachers and principals’ perceptions on transition work and collaboration in school years K-3 and 4-6 in the subject of English. Secondly, the study explores how these views affect students' academic achievement in the subject. LÄS MER

  4. 4. Möjliggör eller begränsar : Studie- och yrkesvägledares arbete med funktionsnedsatta ungdomar, fokus på övergången från gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Fridéhn; Katarina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Övergångsarbete; brytpunkt; funktionsnedsättning; gymnasieungdomar; vägledning; samverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka studie- och yrkesvägledares syn på sitt arbete med funktionsnedsatta ungdomar under gymnasiet samt hur de förbereder dem inför det som kommer efteråt. Teoretiska utgångspunkter för studien har varit careershipteorin samt konstruktivistisk vägledningsteori. LÄS MER

  5. 5. Upplevda framgångsfaktorer för ett lyckat övergångsarbete på Samhall

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Max Wahlqvist; [2018]
    Nyckelord :Samhall; övergångsarbete; framgångsfaktorer; motivation; ledarskap; inlåsningseffekt; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetets art: Kandidatuppsats i pedagogik, 15 hp. Sidantal: 45 sidor. Titel: Upplevda framgångsfaktorer för ett lyckat övergångsarbete på Samhall: Intervjuer med några som lyckats. Författare: Max Wahlqvist. LÄS MER