Sökning: "överlämningar"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet överlämningar.

  1. 1. Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Praetorius; Ingela Wirdenäs; [2021-01-28]
    Nyckelord :övergångar; överlämningar; elevhälsa; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer påverkar elever på olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Lärares bemötande avancerad läsares behov i årskurs 1 : En kvalitativ studie om identifiering, bemötande och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emmah Nordström; [2021]
    Nyckelord :avancerade läsare; årskurs 1; särskilt begåvade elever; läsundervisning; motivation; identifiering; differentierad undervisning; Pedagogiskt ABC.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från hermeneutiken samt det sociokulturella och undersöker hur verksamma lärare bemöter behoven hos de avancerade läsarna i årskurs 1 samt hur lärarna arbetar med identifiering och motivation med dessa elever. Avancerade läsare avser i denna studie tidiga läsare samt särskilt begåvade och talangfulla läsare. LÄS MER

  3. 3. Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Verde; Cecilia Nylin; [2020-03-09]
    Nyckelord :överlämningar; introduktionsprogram; elevperspektiv; livsvärldsintervju; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen diskuterat följande frågeställningar: Vilken betydelse har överlämningen från grundskolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har mottagandet på den nya skolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har elevens egen bild av sin skolsituation för elevens upplevelse av starten på ett introduktionsprogram? Studiens avsikt har varit öka kunskapen om hur elever på gymnasieskolans introduktionsprogram, IM, har förstått och har kunskap om överlämningar som företeelse. LÄS MER

  4. 4. Problematisk skolfrånvaro - Framgångsfaktorer för ett närvarofrämjande samt förebyggande och åtgärdande arbete inom skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikael Turunen; Karin Badh Magnusson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; bemötande; relationer; delaktighet; kartläggning;

    Sammanfattning : Ämnesval: Problematisk skolfrånvaro är ett begrepp som dyker upp allt oftare i litteratur och media. Då vi i våra respektive arbeten möter elever som inte kommer till skolan ser vi ett allt större behov av att veta hur skolan och specialpedagoger arbetar för att förebygga och främja alla elevers rätt till utbildning. LÄS MER

  5. 5. Problematisk skolfrånvaro på högstadiet : En kvalitativ intervjustudie om elevhälsans förbyggande och åtgärdande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete; Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Anna Wedel Allgulin; Julia Lövstrand; [2020]
    Nyckelord :Problematic school absence; school absence; school; student health services; adolescents; Problematisk skolfrånvaro; skolfrånvaro; skola; elevhälsa; ungdomar;

    Sammanfattning : Det saknas kunskap om elevhälsans arbete med problematisk skolfrånvaro. Syftet med studien var därför att beskriva hur elevhälsoteam på högstadieskolor arbetar kring elever med problematisk skolfrånvaro. LÄS MER