Sökning: "överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass.

  1. 1. Ja det blir ju nån slags speeddatinghistoria : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelser av överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lizette Karlsson; Emma Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Övergång; Överlämning; Överlämningssamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares upplevelser av överlämningssamtalen mellan förskola och förskoleklass samt dess innehåll och betydelse. Frågeställningarna som besvarats är, Hur är upplevelsen av organisationen kring överlämningssamtalen mellan förskola och förskoleklass? Vilket innehåll har samtalen och hur upplevs det av förskollärarna? På vilket sätt upplevs varje enskilt barn synliggöras vid övergångarna? Studien är kvalitativ och åtta förskollärare i förskola och förskoleklass har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Samverkansorganisation mellan förskola och förskoleklass : En kvalitativ studie i hur förskollärare samverkar vid barns övergång från förskola till förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefine Johansson; Alexandra Svensson; [2020]
    Nyckelord :Samverkansorganisation; samverkan; övergångar; förskola; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur samverkan mellan förskola och skola organiseras. Detta för att skapa djupare förståelse för samverkans möjligheter och hinder. LÄS MER

  3. 3. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Konstruktioner av barn i behov av stöd vid överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Sundberg; Cecilia Vesterlund; [2017]
    Nyckelord :‘Barn i behov av särskilt stöd’; makt; subjektkonstruktioner; överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie avser belysa pedagogers formuleringar gällande barn i behov av särskilt stöd vid övergången mellan förskola och förskoleklass. Syftet är även att belysa hur barnet konstrueras av pedagogernas formuleringar i övergångsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Övergångar mellan två olika skolformer : En studie om övergångar och samverkan mellan förskolan och förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Korhonen Granquist; [2017]
    Nyckelord :transition; preschool; Samverkan; övergång; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagogerna i förskolan samverkar, organiserar och genomför övergångar till förskoleklassen för att stödja barnen och vilka hinder som finns i detta. Frågeställningarna för studien är: Med vilka och på vilket sätt samverkar pedagogerna i förskolan för att stödja barns övergång? Hur organiserar pedagogerna i förskolan arbetet med övergångar till förskoleklassen? Vad ser pedagogerna i förskolan för utmaningar i övergångar när det gäller att stödja barnen? Teoretiskt ramverk: Sociokulturell perspektiv Metod: I denna studie har kvalitativ empiri samlats in i form av intervjuer. LÄS MER