Sökning: "översätta kunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden översätta kunskap.

  1. 11. The Non-Communicating Adults Pain Checklist utvecklad för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning- : översättning, anpassning, reliabilitet och validitet.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Kristina Flynner; [2021]
    Nyckelord :transkulturell; smärta; observation; beteende; flerfunktionsnedsättning; innehållsvaliditet;

    Sammanfattning : Introduktion: Smärta bland vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och flerfunktionsnedsättning (FFN) är vanligare än hos normalbefolkningen. En beteendeobservationsskala för att bedöma smärta som är testad för validitet och reliabilitet i en större skala saknas för vuxna och för alla nivåer av IF eller för FFN i Sverige. LÄS MER

  2. 12. Spridning och översättning av den agila managementidén : En kvalitativ studie om hur konsulter sprider och översätter den agila managementidén

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Agnes Hellman; Johanna Korssell; [2021]
    Nyckelord :agilt; managementidéer; översättning; managementkonsult; institutionell teori och management resa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att öka förståelsen gällande hur konsulter sprider och översätter den agila managementidén. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsdesign. Data samlades in genom 11 semistrukturerade intervjuer samt insamling av dokument från konsultföretagens webbsidor. LÄS MER

  3. 13. Investigation of the Epistemic Expansion in Multiplayer Games with Shared Strategy

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xindi Liu; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Multiplayer games with imperfect information against nature are games where a team of players plays against nature to achieve a common goal. The players have imperfect information about the game state and are not allow to communicate with each other during when playing the game. LÄS MER

  4. 14. Voice Qualities in Audio Subtitles : Opportunities and Challenges in Voice Design for accessibility and beyond

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anne-Charlot Scholz; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper explores novel experiential qualities of the voice in Audio Subtitles through research through design. Audio subtitles is an accessibility service for users who have trouble comprehending subtitles in audiovisual content and has been newly developed for video on demand platforms such as SVT Play. LÄS MER

  5. 15. Låt staden utvecklas med mobilitetshubbar : Ett masterarbete om hur mobilitetshubbar kan lokaliseras och designas inom stadsplaneringen

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Linnea Rosenberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Många städer har byggts upp efter bilens framkomlighet, vilket bidragit till att de glesats ut och människor tvingats in i ett bilberoende. Samtidigt är det inte alla som har råd att äga en bil eller en cykel, vilket skapar sociala orättvisor i samhället då dessa människors rörlighet begränsas. LÄS MER