Sökning: "översiktsstudie inom pedagogik"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden översiktsstudie inom pedagogik.
1. Förskoledemokrati i praktiken.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER
2. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER
3. SEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap kring ämnet samt barnens möjlighet till att berätta om övergrepp och att bli trodda är en del i studiens syfte. LÄS MER
4. Feedback och instruktioner : Problemlösning i matematik för elever i de tidiga skolåren.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolans styrdokument ger olika direktiv om vad elever ska kunna när det gällerproblemlösning i matematik efter att ha gått ut årskurs 3. Vi har under vår utbildning reflekterat över hur vi ska hjälpa eleverna att uppnå dessa mål. LÄS MER