Sökning: "övertygande teknologi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden övertygande teknologi.

  1. 1. Synen på AI bland grafiska designers : En undersökning av hur dess användning påverkar arbetsflöde och kreativitet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Panagiotidis; Zhuocheng Wei; [2023]
    Nyckelord :AI-teknologi; arbetsflöde; artificiell intelligens; grafisk design; kreativitet; maskininlärning;

    Sammanfattning : The development of a new technology plays a big role in many areas in our society. During the past couple of years artificial intelligence has grown into a very popular subject and its implementations keep growing and improving. LÄS MER

  2. 2. Design för hållbar konsumtion : En studie om hur modeföretag kan designa sina webbutiker för att främja hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Lisra; Madelene Rehnvall; [2023]
    Nyckelord :UX-design; design principles; persuasive technology; e-commerce; fast fashion; fashion industry; sustainable consumption; UX-design; designprinciper; övertygande teknologi; e-handel; fast fashion; modeindustri; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln inom detaljhandeln procentuellt ökat vilket har lett till nya sätt att konsumera på. Just digitaliseringen av modehandeln har lett till uppkomsten av fast fashion, en ny affärsmodell med ohållbar miljöpåverkan som placerar modeindustrin i topp tre bland de mest förorenande industrierna i världen. LÄS MER

  3. 3. Går det att lita på ChatGPT? En kvalitativ studie om studenters förtroende för ChatGPT i lärandesammanhang

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Alexandra Härnström; Isak Eljas Bergh; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Generative AI; LLM; NLP; ChatGPT; GPT-3; GPT-3.5; Trust; Educational context; Language technology; Large language models; Information retrieval; Artificiell intelligens; Generativ AI; LLM; NLP; ChatGPT; GPT-3; GPT-3.5; Förtroende; Lärandesammanhang; Språkteknologi; Stora språkmodeller; Informationsinhämtning;

    Sammanfattning : Världens tekniska utveckling går framåt i snabb takt, inte minst när det kommer till ”smarta” maskiner och algoritmer med förmågan att anpassa sig efter sin omgivning. Detta delvis på grund av den enorma mängd data som finns tillgänglig och delvis tack vare en ökad lagringskapacitet. LÄS MER

  4. 4. ChatGPT i skolan: användning av AI-chatboten i utbildningen : Retoriska strategier och moralpanik i debattartiklar i SvD

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Milan Mirkhan; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; AI; education; rhetorical analysis; moral panic; technology; innovation; chatbots.; ChatGPT; AI; utbildning; retorisk analys; moralpanik; teknologin; innovation; chatbot.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de retoriska strategierna som används i debattartiklar publicerade av den svenska tidningen Svenska Dagbladet angående användningen av ChatGPT, en avancerad chatbot, inom utbildning. Analyserna av dessa artiklar syftar till att belysa argumenten för och emot ChatGPT:s användning i skolor och bidra till en bättre förståelse av hur retorik kan forma åsikter om teknologi och innovation inom utbildning. LÄS MER

  5. 5. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER