Sökning: "övningsuppgifter"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet övningsuppgifter.

  1. 21. Fabel, motiv, tema och intrig i läroböcker för svenska 3 : En läromedelsanalys av tre läroböckers behandling av några grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Rikard Levin; [2018]
    Nyckelord :läromedelsanalys; litteraturvetenskapliga begrepp; litterär kompetens; svenska 3;

    Sammanfattning : Svenska gymnasieelever är osäkra i användningen av litteraturvetenskapliga begrepp. Ändå är begreppsanvändning och analys en central del i gymnasieskolans litteraturstudium.  I uppsatsen undersöks därför hur tre läroböcker för svenska 3 behandlar de grundläggande litteraturvetenskapliga begreppen fabel, motiv, tema och intrig. LÄS MER

  2. 22. Kommunikationsförmågan i en matematiklärobok

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Inas Chemali; [2018]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kommunikationsförmåga; kompetenser; matematik; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen på gymnasieskolan ska ge eleven förutsättningar att utveckla sju matematiska förmågor. En av dessa är kommunikationsförmågan. Syftet med detta arbete är att kartlägga utbudet av uppgifter som tränar kommunikationsförmågan i en lärobok och jämföra resultatet med hur denna förmåga prövas i nationella prov. LÄS MER

  3. 23. Läroboksanvändande i matematikundervisningen : Unga elevers uppfattningar och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alf Parmenius; [2018]
    Nyckelord :Attityder; uppfattningar; elever; lärobok; matematik; attitudes; conceptions; students; textbook; mathematics.;

    Sammanfattning : Matematikläroboken har potential att användas på flera olika sätt, för att mediera matematiska kunskaper. Trots detta visar forskning att den av ett flertal lärare i olika länder främst betraktas som en källa för övningsuppgifter. LÄS MER

  4. 24. Hur introduceras integralkalkyl i gymnasieskolan? : En innehållsanalys av representationsformerna i fyra läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Joakim Lindberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska gymnasieskolan är läroboken oftast det huvudsakliga undervisningsmaterialet i matematik. Därför påverkas undervisningen direkt av hur läroböckernas teorigenomgångar, lösta exempeluppgifter och övningsuppgifter är utformade. LÄS MER

  5. 25. Gymnasieelevers arbete med matematiska textuppgifter : och deras svårigheter i att lösa dessa textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Thi Le Hang Luu; [2017]
    Nyckelord :matematiska textuppgifter; svårigheter; textförståelse; lässtrategier; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen på gymnasieskolan går den mesta tiden åt till elevernasenskilda arbeten med övningsuppgifter, uppgifternas innehåll är till stor del enbartmatematiska symboler med olika svårighetsgrader. Övningsuppgifterna går ut på atteleverna ska träna upp olika färdigheter och matematiska förmågor. LÄS MER