Sökning: "Begreppshistorisk textanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Begreppshistorisk textanalys.
1. Att vara eller inte vara borgerlig.
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Följande uppsats är en begreppshistorisk textanalys av begreppet borgerlig. Mer specifikt undersöks frågeställningen “Hur används begreppet borgerlig inom den borgerliga politiska diskursen i Sverige?” under tidpunkterna före, under och efter Alliansen, med syfte att analysera hur begreppets betydelse har förändrats över tid. LÄS MER
2. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER
3. Risk i ständig variation – en begreppshistorisk analys av riskbegreppet i svenska försvarspolitiska inriktningspropositioner.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om och i så fall hur betydelsen av ett begrepp med politisk mening förändrats över tid. Genom att studera fyra svenska försvarspolitiska inriktningspropositioners användning av riskbegreppet vid olika tidpunkter. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av Ulrich Becks teori om risksamhället. LÄS MER
4. Begreppet lärande i dåtid, nutid och med en tanke om framtiden : En begreppshistorisk textanalys av begreppet lärande i förskolans läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har begreppet lärande i förskolans läroplaner (Skolverket, 2018; Utbildningsdepartementet, 1998) analyserats ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. En begreppshistorisk textanalys har använts i syfte att förstå en förändring av framskrivningen av begreppet lärande inom formuleringsarenan. LÄS MER
5. Begreppet lärande i dåtid, nutid och med en tanke om framtiden : En begreppshistorisk textanalys av begreppet lärande i förskolans läroplaner.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har begreppet lärande i förskolans läroplaner (Skolverket, 2018; Utbildningsdepartementet, 1998) analyserats ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. En begreppshistorisk textanalys har använts i syfte att förstå en förändring av framskrivningen av begreppet lärande inom formuleringsarenan. LÄS MER