Sökning: "​Fostran"

Visar resultat 11 - 15 av 385 uppsatser innehållade ordet ​Fostran.

  1. 11. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER

  2. 12. Religiös fostran och omsorg bakom svenska fängelsemurar : Svenska fängelseprästers beskrivningar och tolkningar av brottsorsaker, fångar, samhällsproblem och fostrande lösningar under 1900-talets början

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Samuel Lundstedt; [2023]
    Nyckelord :20th century; care; prison chaplains; prisoners; work; alcohol; alcoholism; family; religion; christianity; industrialwork; rehabilitation; social criticism; culture criticism; fostran; omsorg; religion; kristendom; 1900-tal; fängelsepräster; fångar; alkohol; alkoholmissbruk; familj; rehabilitering; arbete; samhällskritik; kulturkritik;

    Sammanfattning : This study examines Swedish prison priests in the early 20th century, more specifically the years 1900-1909 and 1925-1932. Prison chaplains arose in the early 1800s as a result of reforms to Sweden's penal code in the 1840s. LÄS MER

  3. 13. Matchning - en underskattad faktor : En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares perspektiv på sammanbrott i familjehemsplaceringar

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Helena Saliba; [2023]
    Nyckelord :Foster home care; Social workers; Breakdowns; General systems theory; Matching; The best interests of the child; Familjehemsvård; Socialsekreterare; Sammanbrott; Systemteori; Matchning; Barnets bästa;

    Sammanfattning : Placering i familjehem är en vanlig insats när barn och unga inte bedöms kunna få sina behov tillgodosedda i sin ursprungsfamilj, de utgör i Sverige majoriteten av placeringar i samhällsvård. De barn som blir placerade i familjehem för stadigvarande vård och fostran har rätt till en stabil och trygg vård. LÄS MER

  4. 14. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  5. 15. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Fors; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare – Barn; Relationer; Textanalys;

    Sammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER