Sökning: "“Male dominated industry”"

Visar resultat 21 - 25 av 168 uppsatser innehållade orden “Male dominated industry”.

  1. 21. Kvinnorna bakom spelen : En kulturanalytisk studie av kvinnors upplevelser av att arbeta i en mansdominerad spelbransch

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jenny Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Spelutveckling; normer; genus; kultur;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to research the experiences of women within the Swedish games industry. This includes their everyday interactions with colleagues, technology, environments, and other cultural contexts. The material consists of six interviews where five of them are with female game developers. LÄS MER

  2. 22. Mer än en mansdominerad bransch : En kvalitativ studie av kvinnors perspektiv på ledarskap i svensk fordonsindustri

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Meris Hasanbegovic; Albin Hellsten; [2023]
    Nyckelord :Gender labeling; Masculine organizational culture; Leadership; Organizational support;

    Sammanfattning : There has been a widely held perception for a long time that the automotive industry largely consists of male-dominated professions. It is likely that this association will persist in the future, as there are deeply rooted structures and norms that uphold gender labeling within the automotive industry. LÄS MER

  3. 23. Hinder och möjligheter för kvinnor att verka och etablera sig som vinmakare i Europa : This is what happens when a daughter comes home, hasn't learned anything and thinks she can just make wine

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sissela Smirnoff; Rosanna Reppen; [2023]
    Nyckelord :female winemakers; wine industry; male dominated; patriarchy; social structures; kvinnliga vinmakare; vinindustrin; mansdominerat; patriarkat; sociala strukturer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder kvinnliga vinmakare stöter på medan de etablerar sig och verkar som vinmakare i Europa. Studien undersöker även fördjupade kunskaper om historiska och kulturella föreställningar om genus inom vintillverkning. LÄS MER

  4. 24. ”Bilden av branschen skrämmer bort mer än vad som faktiskt råder - verkligheten är inte lika illa” : En kvalitativ studie om hur mansdominerade organisationer attraherar och rekryterar fler kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Moa Herbertsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; competency-based recruitment; recruitment; gender equality; attract; male-dominated work; employer branding; kompetensbaserad rekrytering; rekrytering; jämställdhet; attrahera; mansdominerat arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mansdominerade organisationer upplever att kompetensbaserad rekrytering och employer branding kan kombineras i rekryteringsarbetet för att attrahera fler kvinnor. För att besvara studiens syfte valdes en kvalitativ metod där sex semistrukturerade intervjuer genomfördes inom två olika mansdominerade organisationer, varav en är verksam inom bygg- och anläggningsbranschen och den andra inom fordonsindustrin. LÄS MER

  5. 25. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nora Rydberg; Josefin Olsen; [2023]
    Nyckelord :Game Development; Game Characters; Gender roles; Sexualisation; Spelutveckling; Spelkaraktärer; Könsroller; Sexualisering;

    Sammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER