Sökning: "”Destinationsutveckling”"

Visar resultat 16 - 20 av 141 uppsatser innehållade ordet ”Destinationsutveckling”.

  1. 16. Matkultur som verktyg för destinationsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Robert Simonsson; Linus Svensson; [2020]
    Nyckelord :Matkultur; gastronomi; destinationsutveckling; destination marketing organizations; strategi; samverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: En studie av matstaden Malmö - från post-kockumsk depression till hållbar foodie-destination - Matkultur som verktyg för destinationsutveckling Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: KSMK65: Examensarbete för kandidatexamen Författare: Robert Simonsson och Linus Svensson Handledare: Malin Andersson Nyckelord: Matkultur, gastronomi, destinationsutveckling, destination marketing organizations (DMO:s), strategi, samverkan Syfte: Uppsatsen syftar till att öka förståelsen kring hur gastronomi och matkultur kan integreras i det praktiska arbetet med destinationsutveckling bland olika aktörer, såväl offentliga som privata, i en urban kontext. För att undersöka detta fördjupar vi oss i den lokala matkulturen och hur dess karaktärsdrag uttrycks genom olika aktörers aktiviteter. LÄS MER

  2. 17. En vit fläck på kartan : En studie om destinationsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Robin Gustavsson; Emil Jacobsen; [2020]
    Nyckelord :Destinationsutveckling; destination; plats; turism; Kalmar.;

    Sammanfattning : Det var efter jubileumsåret resan tog fart, på riktigt. Det var perfekt läge för staden att hitta nya vägar till framgång. Turismen blomstrar under sommarmånaderna - men nu återstår möjligtvis en förändring för att fortsätta att utvecklas genom att locka nya besökare och resurser till kuststaden Kalmar. LÄS MER

  3. 18. Destinationsutveckling utifrån potential : En studie av Nynäshamn

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Helena Demir; Yosuf Jaber; Agnieszka Ratajczak; [2020]
    Nyckelord :Destination; Development; Cooperation; Tourism; Stakeholders; Archipelago; Place branding; Place marketing; Destination; Utveckling; Samarbete; Turism; Aktörer; Skärgård; Platsvarumärke; Platsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Turismens tillväxt är beroende av hur en destination kan uppfylla besökarnas behov. För att kunna tillfredsställa dessa behov krävs samarbeten mellan olika branscher på destinationen. Samarbetsnivån mellan kommun, privata aktörer och lokalinvånare är en avgörande faktor för utvecklingen på destinationen. LÄS MER

  4. 19. Effekter som idrottsevenemang har på en destination : En studie av idrottsevenemangs effekter och hur de påverkar Jönköpings utveckling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sandra Ehrlander; [2020]
    Nyckelord :Sports events; destination development; sports tourism; Jönköping; Idrottsevenemang; destinationsutveckling; idrottsturism; Jönköping;

    Sammanfattning : Idrottsevenemang används ofta för att attrahera turister till en destination. Jönköping har med framgångsrika arrangörer, föreningar och destinationsbolag etablerat sig som en idrottsevenemangs stad. Dessa evenemang har bidragit med olika hållbara effekter till destinatioen. LÄS MER

  5. 20. ”Indoorisation”: Inomhusbruk av utomhusaktiviteter : - En studie om turismutveckling i en landsbygdskommun

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Elise Åhlberg; Elvira Berglund; [2020]
    Nyckelord :Skidturism och klimat; indoorisation; symbolik; autenticitet; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Torsby Skidtunnel & Sportcenter (TSS), vilket är Sveriges första skidtunnel, öppnades i Torsby kommun år 2006. Sportcentret har sedan dess haft en betydande roll för kommunen och är ett viktigt komplement till utomhusskidåkning, speciellt om snöbrist råder. LÄS MER