Sökning: "”Förskolebarns språkutveckling”"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden ”Förskolebarns språkutveckling”.

  1. 1. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER

  2. 2. Måltidssituationens sociala interaktioner : En kvalitativ studie om interaktionsmönster och förskolebarns reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Gustafsson; Sara Svensson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; interaction; interaction pattern; mealtime situation; non-verbal interactions; preschool; social interaction; verbal interaction.; barns perspektiv; förskola; icke-verbal interaktion; interaktionsmönster; måltidssituation; social interaktion; verbal interaktion.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka, och bidra med kunskaper om hur social interaktion under en måltidssituation yttrar sig, samt vilka villkor som bidrar alternativt inte bidrar till barns verbala språkutveckling på längre sikt. Genom att besvara vilka interaktionsmönster som måltiden präglades av samt ta del av barnens reflektioner kring måltidsmiljön blev det möjligt för oss att närma oss barns perspektiv, något som var en förutsättning för att förstå och sätta sig in i barns livsvärld. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares upplevelser av arbetet med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbetssätt med fokus på barns språkutveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Lutfi; Rakell Razai; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet där språk och lärande står i fokus. De övergripande frågeställningarna inriktar sig mot förskollärares upplevelser inom deras didaktiska val av att skapa förutsättningar för språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns möjligheter att utveckla sina språk : Några förskolepedagogers syn på arbetet med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Elise Torp Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Language development; native language; preschool children; Swedish preschool; Förskolebarn; modersmål; språkutveckling; svensk förskola.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about how employees in Swedish preschools work to ensure that children with native languages other thanSwedish are given the opportunity to develop in both the Swedish language and in their native language. The study also looked at the opportunities andchallenges educators saw in this work. LÄS MER

  5. 5. Musik som språkutvecklande verktyg : Hur musik implementeras i förskolan utifrån ett språkutvecklande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Lundberg; Julia Rosin; [2021]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; språkutvecklande verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien presenterar hur förskolebarns språk kan utvecklas med hjälp av musik. Detta görs genom både tidigare forskning, men även av den empiri som insamlats under studiens datainsamlingsprocess. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 9) lyfter att musik ska användas som såväl uttrycksmedel som ett sätt att kommunicera för barnen. LÄS MER