Sökning: "”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.

  1. 1. Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i NO-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Asem Alkordi; Rama Halabieh; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; SNI; NO-undervisning; naturvetenskaplig allmänbildning; scientific literacy;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i NO-undervisningen och hur elever uppfattar SNI i NO-undervisningen samt hur arbetet med SNI påverkar elevernas val kring konsumtion. Metoden som använts var semistrukturerade kvalitativa intervjuer med både lärare och elever i en grundskola och i en gymnasieskola. LÄS MER

  2. 2. Samhällsfrågor som utgångspunkt i NO-undervisning – Vad säger lärare? : En systematisk litteraturstudie om lärares erfarenheter av och inställning till SNI som utgångspunkt för NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Jais-Nielsen; Martin Ingelberg; [2021]
    Nyckelord :NO-undervisning; SNI; lärares erfarenheter; lärares inställning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är mediainflytandet stort och vi ställs dagligen inför olika dilemman och frågor som vi förväntas kunna ta del i och svara på. Många utav dessa kräver naturvetenskapliga kunskaper för att kunna argumentera om och ta ställning i. LÄS MER

  3. 3. Prylar eller planetens överlevnad? : Om framställandet av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i kemiläroböcker för mellan- och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefine Ullström; Vendela Holmgren; [2021]
    Nyckelord :SSI; socio-scientific issues; högstadiet; intressekonflikt; läroböcker; mellanstadiet; SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; tematisk innehållsanalys; årskurs 5; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Elevers intresse för skolämnet kemi sjunker mellan mellanstadiet och högstadiet. En pedagogisk arbetsform som kan verka motivationshöjande för elever är att utgå från samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll [SNI] i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar om bedömning i SNI av lärare i naturvetenskapliga ämnen

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Adam Danvind Malm; [2020]
    Nyckelord :utmaningar; möjligheter; intervjuer; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Undervisningsformen samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) har visat lovande resultat vad gäller att höja elevers prestationer och motivation för naturvetenskapliga ämnen. Däremot presenterar litteraturen att bedömningen av elevers kunskaper vid SNI undervisningen, är en utmanande del för läraren I litteraturen framgår inte konkret vad utmaningen innebär. LÄS MER